Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Dag 7 - Dubai

Av Ryggan - 29 januari 2012 23:15

Jag och sambon gick upp och ut vid 10:30. De andra hade gått tillbaka för att sova vidare efter frukost. Vi vandrade längs en av gatorna i Deira och poppade in på ett litet ställe för lite frukost, som tyvärr visade sig vara en besvikelse med tanke på hur gott det varit på de flesta småhaken. Vi tog en taxi till Al Mamzar beach bortanför Deira Palm. Taxichauffören tyckte att vi skulle åka till Jumeirah beach istället, mest troligt för att få en längre körning och han kallade sambon för broder varje gång han sa något. 


Al Mamzar beach var enormt stor och precis lika fin som Jumeirah beach. Vi hyrde var sin solstol och låg läste och lapade sol. Sambon faschineras av den ryska mannens hängande och färgglada badbyxor, samt att han - som ryssar gör - stod upp och solade.      

När klockan började närma sig 14 tog vi en taxi tillbaka till hotellet för att duscha och byta om. Vi skyndade oss ner till det pakistanska haket mitt emot hotellet och hann få i oss lite mat innan två killar i långskjorta och palestinasjal hämtade upp oss i jeep för att ta oss ut på den berömda ökenturen. Vi knölade in oss tillsammans med en liten indier som redan fanns på plats. Han hade otroligt stora och tjocka öron och fick genast smeknamnet Dumbo.


Vi bokade vår Desert Safari via Desert Safari Dubai, ett av de största och mest omnämnda på Tripadvisor. Priserna från bolag till bolag är mer eller mindre de samma. Tyvärr så stämmer inte bilderna av turen på hemsidan överens med verkligheten. Själva lägerplatsen var så mycket större vilket också innebar så mycket mer människor! Det var köa som gällde om man ville prova på några av de aktiviteter som erbjöds. 


Tillsammans med Dumbo, satt jag, G och N satt längst bak med hakorna stödda mot våra knän. Vi pausade vid ett litet café där var chaufför gick in och bad i den närliggande moskén. Under tiden passade en snubbe på att pysa våra däck inför den stundande ökenkörningen och M tog sig en titt i motorn för att se att allt var i sin ordning.

 

Vi körde ut i öknen och stannade en stund för att vänta in ytterligare en bil. Under tiden gick vår chaufför ut och stoppade en liten silverpipa med något från en liten burk. Det såg ut som en crackpipa men vi valde att inte spekulera vidare i saken. När han rökt klart bar det av i en så kallad dune bashing. Det gick i stort sett ut på att beduinen som just rökt på, körde som en galning upp och ner bland sanddynorna, medan vi fick hålla oss i för glatta livet för att slippa slå huvudet i taket. Jag hade svårt att se nöjet i det hela men ett par av herrarna i sällskapet tyckte att det var jättekul!

När Humle och Dumle så äntligen stannade utanför en plats som omringades av en träpallisad skrek de åt oss att skynda oss ut ur bilen. Jag märkte att min vattenflaska studsat ur min väska men blev stressad av deras hojtande och tittade bara som hastigast efter den utan att hitta den. Vi hade kommit till en stor marknadsplats med hundratals andra turister. Helt galet!


Innanför träpallisaden fanns en stor rund och upphöjd scen och utifrån den var det jättelånga bord med dynor att sitta på i sanden. Det liknade mer en turkisk grisfest på en charterresa, än den lilla mysiga sammankomst liknande dem i Thailand som jag föreställt mig. Hur detta ska kunna kännas äkta beduinskt är ett stort mysterium.

Vi gick runt en stund bland stånden och G shoppade en palestinasjal att ha till sina näbbskor.


Vi valde ett av borden och slog oss ner och drack en öl. Jag, sambon och G gick upp bland sanddynorna bakom lägret för att titta på solnedgången. Även den blev något av en besvikelse eftersom vi inte var tillräckligt långt från Dubai för att den inte skulle störas av alla ljus från staden. Jag hade tänkt mig att det skulle bli väldigt mörkt eftersom vi ju faktiskt var ute i öknen. Tji fick jag! Överallt i sanden låg ljusgröna frukter som G försökte provsmaka. Vi fick senare veta att de var giftiga. Han hittade även andra små frukter som var bruna och jag föreslog att det var kamelbajs. Vi fick senare veta att det var kamelbajs  

                                                                                                                                          

 

 

När vi äntligen lyckats få till ett gemensamt hopp i solnedgången vände vi tillbaka till lägret där jag och sambon, som två sanna turister, glatt lät oss styras ut i traditionella beduinkläder. Jag passade även på att få en fin hennatatuering på ena handen innan jag gick tillbaka till de andra för att dricka ännu en öl.

 

 

Vi var på god väg att svälta ihjäl när maten äntligen serverades i två stora buffétält. Kvinnorna fick stå i en kö och männen i en och folk betedde sig som gamar och öste upp helt enorma portioner. Maten var riktigt god och medan vi åt bjöds vi på traditionell beduinsk dans och musik. Förutom män i stora kjolar som stod och snurrade runt i flera minuter fick vi också se riktig magdans. Shit, vad duktiga de var. Männen med de stora kjolarna återkom flera gånger och deras sista nummer var helt otroligt! Ingen ska kunna stå still och snurra på det där sättet så länge utan att rasa ihop i en hög. De snurrade konstant och snurrade även upp en av kjolarna över huvudena som då visade sig vara full av små lysdioder. De såg ut som små karuseller och hur töntigt den än kan tyckas vara, så får de nog betraktas som stenhårda män.

 


 
 
 
 
När underhållningen var över åkte ALLA utom vi tillbaka till Dubai. Vi var de enda galningarna som hade nappat på att övernatta i öknen. Vi provsmakade vattenpipa och några av oss nappade på erbjudandet att få rida på en kamel en liten stund.

 


 

Jag och sambon gick tillbaka ut i öknen för att ta några nattfoton. Batteriet i kameran tog slut och jag återvände till lägret för att hämta reservbatteriet. Först då upptäckte jag att både min mobil och mitt extrabatteri saknades. Det låg inte där vi suttit under kvällen så jag anade att även de hade lämnat min väska under den studsande ökenfärden.

Mörkare än så här blev det inte i ökennatten.

 

Vi fick inte sova i något beduintält utan i en pressening som stod på en murad grund. Det var inrett med allehanda kitsch och vi kröp ner i varsin sovsäck, som vi fick låna, och sov oss genom en natt i öknen. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ryggan - 30 juli 2017 13:56

     

Av Ryggan - 1 oktober 2015 21:41

men... det har varit en lååång dag och jag är sjukt trött. Tänker ge upp för ikväll och återkomma i morgon med nya krafter. ...

Av Ryggan - 15 september 2015 10:20

Reseprylar från Coolstuff Joosa Powerbank Det har hänt oss nästan alla under en resa. Vi står där på flygplatsen eller sitter i turistbussen och plötsligt så varnar telefonen för att batterier håller på att ta slut. På flygplatsen visar skyltarna &...

Av Ryggan - 21 augusti 2015 11:18


Vi ska tälta i Tiveden i helgen och det ska bli så härligt att komma ut i skogen igen! Det ser ut som att vädergudarna kommer att vara med oss även om temperaturen sjunker ner mot 7 grader på natten. Underställen är nerpackade, så vi är beredda!! ...

Av Ryggan - 14 augusti 2015 08:13

Ikväll ska vi gå på föreställning vid Konunga-Stollen. Årets företsällning innehållande sång, musik och eld heter  "Gruvtagen - Bergets inre väsen"     Detta utlovas:"föreställningen startar i skymningen för att få Gruvparkens unika miljö och tr...

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards