Alla inlägg under februari 2012

Av Ryggan - 1 februari 2012 13:45

Jag och sambon gick ut på egen hand medan de andra skulle se sig om i Deirakvarteren. Vi började med att skämma bort oss med pedikyr och manikyr. Vi fick sitta i var sin salong för vi vet ju hur det kan gå om man blandar män och kvinnor i ett och samma rum… Kvinnan som tog hand om mig skrattade åt mina fötter och kallade dem babyfeet (jag har storlek 35) och när hon var klar med naglarna på den första foten utropade hon glatt att det nu syntes att jag har naglar. Alltid kul att kunna glädja andra  

 

När jag torkat klart gick jag över till den andra salongen och tittade på sambon. 

    

När vi var klara åt vi lite lunch i form av pakistansk kebab – fantastiskt god! – innan vi tog en taxibåt över till Bur Dubai. Eftersom sambon ännu inte fått se Heritage Village promenerade vi dit. Vi såg oss om på marknaden och jag köpte en marionett-kamel. Väldigt söt men man kan nog undra vad jag ska med den till.

 

Vi tittade lite på beduinmän som dansade, köpte bröd av beduinkvinnorna i ansiktsnäbbar och tittade runt på beduiner i största allmänhet.

 

Innan vi åkte tillbaka till Deirakvarteren gick vi genom Bur Dubai souk och köpte en fantastiskt fin tygtavla med en elefant på. Jag ångrade nästan genast att vi inte tog oss tid att titta närmare på kuddfodral och överkast, för det såg verkligen så fint ut. Problemet var att de var så på att vi inte orkade med dem.

    

Vi mötte de andra på en jättefin marokansk restaurang där vi åt vår sista måltid i Dubai. Tyvärr var inte maten så upphetsande som guideboken utlovade. Tror bestämt att de glömt att krydda den.


Vi drog oss tillbaka till hotellet och när vi korsade Omar Bin Al Khatab road fick vi se ett fantastiskt fyrverkeri med stadens skyskrapor i bakgrunden.

   

Vi hämtade ut vår packning från bagagerummet, bytte om och satt och häckade i hotellets lobby i väntan på att bli körda till flygplatsen.

 

Där hade vi god tid på oss att se oss om och även ta en fika. Jag och sambon köpte en stor fin tofs som till och med Maria Montasami skulle vilja pryda sitt hem med. Vi såg massor med människor som handlat enorma mängder teknikprylar och framför allt gigantiska platt-TV. Våra små souvenirer var pinsamt löjliga i jämförelse. Frågan är bara hur många platt-TV en människa kan behöva.

 

Så blev det slutligen dags att gå ombord för att påbörja en mardrömsresa hem mot ett vintrigt Stockholm. Mardrömmen bestod av en familj som satt i raden bakom oss. Mamma, pappa och två barn. Dottern var kanske 4-5 år och hette Kajsa. Kajsa höll hela planet vaken hela långa natten utan att föräldrarna en endaste gång försökte att hyssja på henne, underhålla henne eller muta henne. Väl framme på Arlanda slutade bagagebandet att fungera och bara hälften av planets passagerare fick ut sina väskor. Andra hälften blev kvar och fick vänta på information. Då var det en manlig resenär som på riktigt tröttnade på Kajsa och blev lite upprörd på Kajsas pappa. Jag missade tyvärr detta eftersom jag tillhörde halvan som fick sitt bagage, men jag hejade ändå på den okände mannen.


Många minusgrader och snö var det som mötte oss när vi steg ut från Arlanda. Brr……

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards