Alla inlägg den 30 juni 2013

Av Ryggan - 30 juni 2013 23:15

Uppenbarligen lät jag mig inte nedslås av det faktum att jag landat mitt ute i ingenstans när jag försökte nå köpcentrat MEGA utan gav mig ut på jakt efter en buss som skulle ta mig dit. Efter att ha frågat flera personer, efter vilken buss som skulle kunna tänkas gå dit, utan resultat och ingen minibuss med MEGA-symbolen i sikte, tröttnade jag och tog helt sonika en taxi. Det var långt utanför stan och när jag väl kom dit så var det inte så bra som utlovat. Som ett medelmåtta köpcenter i en halvstor stad i Sverige, där de flesta butiker också var de samma som de man hittar i det medelmåtta köpcentrat hemma i Sverige.


Det spektakulära akvarium med mer än 30 olika arter från Atlanten, Indiska oceanen, Stilla havet, Röda havet, Medelhavet och Karibiska havet som de lockar med var inte så spektakulärt det heller. Trots att akvariet är hem för över 800 fiskar inklusive sex hajar, är 10 meter högt, 11 meter långt och 4 meter brett. Det var ett stort akvarium helt enkelt, men inte mycket mer än så.

 

Förutom olika klädbutiker och matvarubutiker så fanns där även en biograf, en foodcourt, bowling, lazerdome och en arcadhall.


Jag hade trots allt en kväll som skulle slås ihjäl och biografen hade inget intressant att erbjuda. Eftersom bowlinghallen var helt sopren på folk, förutom de två stackare som jobbade, bestämde jag mig för att köra en serie hur pinsamt det än var. Snart fick jag sällskap av den ena killen som jobbade. Han hade övat mer än jag...


Tre serier senare var klockan dags för att åka tillbaka till hotellet. För sent för att åka buss, så jag fick ta ännu en taxi.

Ännu en dag i Kaunas har så nått sitt slut.


Sov gott!



Av Ryggan - 30 juni 2013 18:15

Tyvärr ingen hästsvans vid fruksoten att ta kort på.


Ännu en tur till turistbyrån för att få veta hur jag skulle ta mig till Pazaislis klostret. Trådbuss nummer 5 från Kaunas pilis. Det låter lätt men... det är ett evigt surfande innan jag kan få denna lilla upplysning. Kan väl tyckas att de på en turistbyra i allafall skulle kunna ha en uppdaterad busstidtabell att gå efter.


Det kom trådbuss efter trådbuss efter trådbuss. För långt för att gå och inget annat val än att vänta. Efter ca en timme kom trådbuss nummer 5.

 

Snällt betalde jag 2 litas till den väldigt barska kvinnan i kuren. Utan att ha en aning om var jag skulle kliva av satte jag mig så tillrätta och tänkte att det nog skulle visa sig. Strax klev en ung asiat på bussen med ryggsäck och en lapp i handen. Han stack in lappen till den arga kvinnan i buren och efter att hon buttert nickat gick han och satte sig. Ännu en turist alltså, och jag bestämde mig för att gå av där han gick av. Trådbussen gick väldigt låååångsamt. Det tog nästan en timme innan vi nådde ändåhållplatsen och den lilla asiaten klev av och gick i den riktning kvinnan pekade. För säkerhet skull sa jag namnet på klostret och hon pekade åt samma håll ännu en gång.

Snart upplyste även en skylt om att klostret skulle ligga 0,7 km längre fram.


Först kom jag fram till en fin strand och kände att jag blev riktigt sur på tjejen på turistbyrån. Kunde hon inte upplyst om att det i anslutning till klostret finns en fin strand att hänga på!! Det var ju trots allt toppenväder.

   

Jag gick genom en vacker lövskog och kom fram till det mycket pampiga klostret från 1600-talet. Enligt anslaget på muren fick jag veta att jag just missat mässan, att jag inte fick röka, dricka, göra oljud eller skräpa ner. Jag går in genom muren och fram till klostret. Längre än så kommer jag inte. Klostret är stängt!! Inte ens toaletterna är upplåsta och inget förklarar varför vi inte får komma in. Hela denna resa bara för att hamna utanför en stängd port alltså. SKIT!

 
   

       

Efter att ha gått runt hela klostermuren och lärt mig vad nunnorna blir ledsna av och vad nunnorna blir glada av, gick jag genom skogen tillbaka till stranden och badade fötterna innan jag la mig i solen och tittade på folk.  

     

Ganska exakt klockan 15:00 började det blåsa upp och bara några minuter senare var det riktigt blåsigt. Jag skyndade bort till busshållsplatsen och hoppade på första bästa buss som kom. Jag hann lagom sätta ner stjärten, inklämd bakom ett säte på en hylla ovanför däcket, när regnet började ösa ner.

Min tanke var att bussen skulle åka in mot stan och att jag skulle kunna byta när jag hade lite bättre koll på var jag var. Alltså ... när bussen väl kommit in på min karta. Efter en god stund gjorde den faktiskt det. Vi körde omkring på gatorna högst uppe i det högra hörnet på kartan men vi verkade inte komma därifrån. Ja ja, tänkte jag. En buss som åker på alla smågator innan den åker in mot stan. Eller... Efter en timme gick jag av, fortfarande uppe i det högra hörnet på kartan. Jag hittade en ny buss där det stod Islandijos Pl. Det lät bra, för i guideboken hade jag läst om det stora varuhuset MEGA som skulle ligga någonstans längs just denna Islandijos. Jag hamnade utanför kartan, utanför stan. Typ mitt ute i ingenting. Ett mellanting av ett bostadsområde och ett industriområde. Att det skulle ligga ett enormt shopping center i närheten verkade uteslutet. Jag började åter att gå mot vad jag trodde var en större gata. Vid busshållsplats nummer två hittade jag en buss som skulle ta mig hela vägen till Kaunas Pilis. Dessvärre hade jag ingen aning om när den skulle komma eftersom jag inte visste vilken tidtabell som var för vardagar och vilken som var för söndagar. Jag hade verkligen tur som inte behövde stå så länge i regnet innan rätt buss kom. Den här gången satt jag sansat kvar till dess jag var framme i Gamla stan igen. Jag gick dock av lite tidigare än planerat eftersom en väldigt full och sönderslagen man envisades med att prata med mig. Han sa bland annat att han var en profet som kunde sia om framtiden och att han skulle köpa en ny mobil.


Bara så där hade jag slösat bort hela eftermiddagen på att åka buss. Men... jag har sett många gator i Kaunas.  


Av Ryggan - 30 juni 2013 09:34

Operation fästing just avklarad. Någon gång i livet ska vara den första för allt. Nu har jag alltså fått en fästing som lämnade kvar en liten svart tagg i mitt knäveck. Inhandlade således en pincett och inledde operationen.

Jag vs fästing = 1 - 0.

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards