Alla inlägg den 1 juli 2013

Av Ryggan - 1 juli 2013 22:45

Efter att ha lämnat bilen, hörde jag mig för om möjligheten för en massage på Sauleja SPA - http://spa.sauleja.lt. Deras lokaler ligger intill Park Inn Hotel och priserna är trevligt billiga, ex 60 minuters helkroppsmassage för 320 kronor. Tyvärr hade de inte tid att ta emot mig förrän nästan 2 timmar senare och jag orkade inte vänta utan promenerade tillbaka till hotellet för att byta om innan jag gick ut för en sista kväll i Kaunas.      

      Små kioske som fanns överallt.          

    

Det blev de goda mozzarellabollarna med jalapeno och en öl som fick avrunda dagen tillsammans med tänkvärda ord från mer eller mindre stora män.

 

     

Då det väntar en tidig uppstigning i morgon gick jag tidigt tillbaka till hotellet för att packa och sova.





Av Ryggan - 1 juli 2013 18:00

Självklart ställde jag frågan om att hyra bil på Turistbyrån men tjejen som jobbade där hade ingen aning om var detta skulle kunna ske och när hon googlat en stund kom hon fram till att det nog inte fanns något annat alternativ än att åka till flygplatsen och hyra bil där.


Alltså undersökte jag saken själv och kom fram till att det mitt i stan, just bakom Park Inn Hotel på K. Donelaicio st 27, låg en bilutyrningsfirma. Hur svårt kan det egentligen vara??

Jag mailade till dem igår eftermiddag och fick svar redan samma kväll. Det kallar jag service, söndag och allt som det var. Klockan 08:30 befann jag mig på Fortuna Rent a Car och blev väl mottagen av en tjock man som raskt fick alla papper i ordning, ställde in GPS:en på svenska och skickade ut mig i bilen - en renault Megane. Han bad mig lämna in bilnyckel och dokument i hotellreceptionen då jag kom tillbaka samt skriva ett SMS till honom bara så att han skulle veta att allt gått bra och önskade mig sen en trevlig tur.

 

  

Då var det bara att tuta och köra! Att ta sig ut ur Kaunas var busenkelt och trafiken på inget sätt annorlunda än hemma i Sverige. Vägarna var bra, skyltningen var bra, GPS:en skötte sig utmärkt och över lag var det inte mycket trafik. Inte där jag körde i allafall. Det enda som jag ibland blev osäker på var vilken hastighet det var tillåtet att köra i. De skyltarna var inte så frekventa, men när de dök upp så visade de för det mesta på 80 eller 90.


Första anhalt var den lilla staden Birstonas, en gammal kurort vid floden Nemuna, ca fem mil söder om Kaunas. Jag körde igenom staden, som inte var mer än en liten by, till det stora sanatoriet och gick ner till flodbanken för en kort promenad. Jättefint!

  
Hittade ett hus med potential inne i skogen... Med en röjsåg skulle man lätt få utsikt över floden från balkongen.

 

Jag stannade till i byns lilla "ICA" för att handla lite socker inför den fortsatta resan och när jag stod och tittade ut över de små gatorna, husen och parken såg det mer ut som en kuliss än en by där det faktiskt bor människor. Allt är så otrolilgt rent och perfekt!

 

Det är säkert jättefint och trevligt i Bristonas, men jag kände inte att det var nödvändigt att stanna någon längre stund, och åkte vidare söderut med siktet inställt på Grutas Park, strax utanför kurorten Druskininkai nere vid den Vitryska gränsen. Parken öppnade 2001 och innehåller massor med sovjetskrot i form av kommunistiska statyer och momunet som i samband med kommunismens fall monterades ner och ställdes i olika lagerlokaler runt om i Litauen.


Jag köpte en kaffe och betalade för en biljett och gick in i parken. Döm om min förvåning när det första jag ser vid Moder Litauen är två långhåriga kossor och en... zebra! som mer eller mindre kommer galloperande ner mot mig för att gosa.

   

Längs en slinga på två km, som kantas av taggtråd och vakttorn med hurtig propagandamusik, står statyerna utställda. Med jämna mellanrum dyker det även upp små träskjul med utställningar som ger oss besökare inblick i den sovjetiska ockupationen, diktaturen och massor med propaganda. Många av parkens funktioner är rekonstureade för att likna ett sovjetiskt fångläger i Gulag, och någonstans läste jag att parken grundare  Viliumas Malinauskas vill köpa in tågvagnar som han kan köra in turisterna på, så att de ska få känna på hur det känns att bli deporterade a´la Gulagstyle. Detta har han dock inte lyckats få igenom eftersom det ses som väl kontroversiellt. Hela parken är designad för att visa den negativa sidan av den sovjetiska ockupationen.

 

                 
             

 

När jag stod mellan benen på denna Leninstaty nådde jag honom till knäna. Jag är förvisso inte mer än 163 cm hög, men Lenin är JÄTTEHÖG!!!

 

Jag kämpade tappert med att försöka komma upp och sitta i Lenins knä, men det var helt omöjligt. Han var helt enkelt för stor! Denna sittande Lenin, prydde en gång centrum i Druskininkai och var en av endast tre statyer som någonsin gjorts av den store mannen sittandes på sin bakdel.

        

Förutom parken med statyer och monument finns det även ett litet zoo och en kopia av en sovjetisk nöjespark med karuseller och annan underhållning. Det finns dessutom oerhört mycket kitschiga souvenirer man kan köpa på sig.


Öppet 09:00 - 20:00.

http://www.grutoparkas.lt


Jag tyckte att parken var otroligt cool, men det är många statyer av litauiska komminister och partimedlemmar som är helt okända för oss. Coolt var det i vilket fall!


När jag var nöjd med att titta på gamla elaka gubbar åkte jag vidare mot Vilnius men stannade snart vid vägrenen för att titta på storkbebisar i ett bo. Det är väldigt mycket stork i Liatuen och jag såg dem mer eller mindre överallt.
 

Just innan Vilnius svängde jag av mot Trakai och körde ner till sjöarna och slottet.

     Trakai var vid 1200 - 1400-talen ett centrum för landets furstar. Här byggdes på Vytautas tid en fästning – något som i dag kan liknas vid ett sagoslott. Slottet är en av Litauens mest populära turistattraktioner och det tidigare starkt befästa slottet ligger på en liten ö mellan tre olika sjöar. För att komma dit måste man gå över broar och vindbryggor. Väl inne i fästningen kan man gå runt och besöka olika museer (i varje rum fanns engelsk översättning att läsa på ett laminerat papper), prova på pilbågsskytte eller köpa souvenirer. Slottet har renoverats i olika omgångar men ett större reoveringsprojekt startades 1946 och 1961 var större delen av konstrueringen av slottet i 1400-talsstil klart.

           
Området var väldigt vackert och det var mysigt att gå omkring nere vid stranden bland alla uteserveringar, restauranger och stånd. Självklart kunde man hyra små ekor och trampbåtar för att köra runt i sjön, eller åka med någon av de små linjebåtarna som gick i skytteltrafik. Slottet var förvisso fint men otroligt turistigt. Jag som fram till nu, knappt stött på några turister alls, fick nu slå mig fram bland busslaster med turister, alla med egen guide som pratade högt och tydligt för att överrösta guiden till gruppen intill. Det är med andra ord här turisterna hänger.


Hungrig mage mättades med rostat mörkt bröd med smält ost. Otroligt gott men kanske inte så nyttigt.

      Efter slottsbesök och matrast gick jag runt lite på gatorna i området och tittade på de små gulliga trähusen innan jag styrde bilen tillbaka mot Kaunas.

         
 

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards