Direktlänk till inlägg 17 juli 2013

Vägen till Trelleborg

Av Ryggan - 17 juli 2013 22:15

Medan vi åkte tillbaka mot Malmö så klarnade det upp och solen tittade fram. Vi åkte till Bunkeflostrand, just söder om Malmö, där vi satte oss och åt lunch på stranden med utsikt över Öresundsbron.

Vi åkte vidare ner till Falsterbo, men när vi väl kom dit visste vi inte vad vi skulle göra, så vi landade på stranden där vi låg och lapade sol under eftermiddagen. Det var varmt och skönt att ligga i sanden men så snart man stoppade fötterna i vattnet så tappade man känseln för att det var så gräsligt kallt!! Jag lyckades bara doppa mig upp till midjan. Sen var det kört.

Vi tyckte att det var lite trist att det inte fanns någon kiosk på stranden eftersom vi hade börjat fantisera om glass. Till vår stora lycka hör vi ett barn i närheten utbrista "Nu kommer glassbåten!".

Mycket riktigt. Det kom ett litet piratskepp åkandes där man kunde köpa glass. Man fick gå ombord via en landgång men när man väl betalt fick man gå på plankan och hoppa ner i det kalla vattnet. Hur kul som helst!

När vi kände oss färdigbadade körde vi vidare mot Trelleborg där vi skulle tillbringa natten eftersom färjan till Sassnitz avgår redan 07:45 imorgon med incheckning 45 minuter innan.

För 950 kronor fick vi ett rum på Hotell Horizont, på Strandgatan 9, alldeles nere vid färjeterminalen. Det såg mest ut som en stor färja på insidan och rummen som hytter, men i övrigt var det väl inget större fel. Ska man inte åka med en tidig färja så tycker jag dock inte att man ska ödsla pengar på att bo här.

Vi gav oss ut på stan för att se oss om och för att äta middag. Eftersom Trelleborg stoltserar med sin gamla borg Trelleborgen som det som är mest sevärt, så gick vi först dit. Kanske är roligt att vara där mitt på dagen när de har en massa medeltida jippon på gång, men så här på kvällen var det inte mycket att hurra för.

Vi gick förbi en Folkets park där det var Allsång och vi slank in för att titta och lyssna en liten stund.

Vi hittade egentligen bara tre restauranger som var öppna längs gågatan. På den ena stod det en trubadur och ylade och plågade Trelleborg kvällen lång. Trots att vi inte valde den uteserveringen, så fick även vi ta del av den excelenta underhållningen. Maten som serverades, var så där och hela intrycket av Trelleborg kändes dessvärre ganska unket.

Vi gjorde kväll ganska tidigt. Ingen mening med att sitta och få dålig musik till spis.