Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Dag 4 - Cypern. Hyra vespa

Av Ryggan - 5 augusti 2013 23:15

Idag har det varit en Vespadag. Att hyra vespa i ett dygn kostade 25 Euro och till det fick vi varsin ursnygg hjälm.

Som lätt går att se på denna karta, så kör de på fel sida på Cypern. Kolla noga. Det är en liten, liten blå fläck på vänstra delen av Medelhavet.

M åkte iväg på en liten övningskörningstur medan jag, utan att tänka på det, gick genom hela byn med hjälmen på huvudet. Kan väl konstatera att det är sköna hjälmar.

För att underlätta för alla så är hyrbilar och hyrvespor försedda med röda nummerplåtar så att alla ska förstå att det är turister som kör och att det därmed kan ske lite tokigheter. M skötte sig dock galant och höll sig på rätt sida nästan hela tiden :)

Först åkte vi mot Famagusta, den turkiska sidan av Cypern.

I södra delen av staden ligger stadsdelen Varosha (Varosia, Maras), som fram till 1974 var en turistdestination med hotell, bostadshus och butiker längs stranden. När turkiska militären under sensommaren 1974 invaderade norra Cypern flydde invånarna i panik och Varosha har sedan dess spärrats av helt. Stadsdelen är inhägnad med taggtråd, oljefat och presenningar och hela stadsdelen förbjuden att vistas i. Hotellen faller samman pga brist på underhåll och ogräset och kaktusar har tagit över asfalten. Anledningen till att området förfaller är punkt 5 i resolution nr 550 av FN:s säkerhetsråd, antagen 1984, som slår fast att endast invånare i dåvarande Varosha ska få bosätta sig i området igen.

Höghusen i stadsdelen är övergivna men står fortfarande kvar med svarta fasader. Det finns även ej färdigställda byggnader och arbetskranar står övergivna mitt i stadskärnan. Ett Tjernobyl light, typ. Privatpersoner kan dömas till böter och i vissa fall fängelse om de olovligt ger sig in i området.

Det finns gott om halvdagsturer till Famagusta då man åker till staden med en guide. Om man får gå in i staden låter jag vara osagt. Man åker i allafall över till den turkiska sidan och får på så sätt se staden på närmre håll.

Eftersom vi befann oss på den grekcypriotiska sidan och inte hade några pass med oss för att ta oss över till den turkiska sidan fick vi nöja oss med att se spökstaden på väldigt långt håll. Det fanns möjlighet att betala några euro för att få se en film om staden samt att få gå upp i ett litet torn för att titta på staden. Kort får man ju inte ta på den... Vi hoppade över både film och torn. Det ligger gott om filmer på youtube om man vill ta sig en titt. Här är en film på ca 10 minuter som berättar om stadens uppgång och fall.

Mer än så här såg vi inte av Famagusta.

Lite besvikna över att inte få se mer än en övergiven stad på väldigt långt håll, åkte vi vidare. Vi hade ingen karta och egentligen ingen koll på åt vilket håll vi körde. Efter många om och men kom vi på rätt kurs och satte av mot Pernera igen. Vi dumpade lite mat som vi handlat på ett stort Lidl innan vi åkte till Protaras och svalkade oss med en glass. Att äta glass i närmare 40 graders värme frammanar dock hetsätning och är egentligen inte att rekomendera.

Vi åkte vidare mot Cape Greco, något som stod omnämnt i broschyren från Apollo som något man bör se när man är på Cypern. Vi gjorde först en avstickare mot Konnon beach. En otroligt vacker strand med sjukt blått hav intill ett duktigt lyxigt hotell.

Grecian Park Hotel, där en natt bara kostar omkring 8500 kronor natten. Som hittat!!

Vi såg dock hotellet nere ifrån stranden eftersom vi åkte på den lilla serpentinvägen genom skogen.

När vi avundats dem som bor på det lyxiga hotellet vid den fina stranden åkte vi vidare och svängde snart ner mot Cape Greco. Lite grusvägskörning till dess vi nådde havet och alla klippor. Väldans fint!

När vi sett oss om en stund så tog vi oss ner till havet för ett dopp. Det svalkade en liten stund i allafall.

Vi åkte vidare och tog sikte på Aiya Napa, men aktade oss noga för att åka in i stan. Vi passerade bara utanför och körde vidare mot Larnaca.

Vi bodde i närheten av pariserhjulet vår första horribla natt.

Vi bestämde oss för att köra mot Larnaca men eftersom vi fortfarande inte hade någon karta blev det knappast raka vägen. Vi åkte genom många små byar där vi på riktigt blev ordentligt uttittade. Tror inte att det hör till vanligheterna att två tjejer är ute och kör vespa. Ännu mindre vanligt är det nog att två tjejer kör vespa genom byar som ligger långt från de stora turistorterna. Vi blev hejade på, vinkade till och det tutades en hel del på oss. Jag är tämligen säker på att det inte var för att vi är två väldigt snygga brudar, utan för att de helt enkelt tyckte att det var kul.

Lite bilder från vår roadtrip.

Slutligen nådde vi Larnaca, staden där vi landade i fredags kväll. Mest troligt så var Larnaca en blomstrande turistort förr i tiden, men idag så känns det som att staden som turiststad passerat sitt bäst före datum. Det var många hotell som såg mer eller mindre fallfärdiga och övergivna ut och det var mycket tomma butiker. Den stora strandpromenaden kändes inte heller så jättespännande.

Vi hittade inget som lockade och drog så mycket i Larnaca utan vi åkte ganska snart vidare, nu med en karta! Trots den lyckades vi komma lite på avvägar. Inte bara vårt fel, för det där med att skylta begripligt, det är faktiskt inte cyprioterna bra på. Vi tyckte inte att felåkningen gjorde något. Det innebar bara att vi fick se ännu mer. När vi lämnade kusten körde vi plötsligt in i en militär zon och där fick vi inte längre fotografera.

Till största delen var faktiskt zonen bara skog, så vad är det som är så hemligt egentligen?

När vi kom i närheten av den turkiska gränsen märkte vi skillnaden på byar på den grekcypriotiska och den turkiska sidan. På den turkiska sidan såg det mer fattigt och eländigt ut och vi åkte förbi vakttorn med beväpnade vakter.

Björnen Balookaktusfrukter

När det blev mörkt och vi började bli hungriga, stannade vi i den lilla byn Deryneia där vi åt middag på en otroligt mysig restaurang där det även bjöds på livemusik.

På torget på andra sidan gatan satt, som i alla byar, männen och drack kaffe. Kvinnorna? Förmodligen hemma och sköter hem och barn.

'

Maten var underbart god och stämningen på restaurangen var på något sätt väldigt familjär. Den lilla familjen som bjöd på underhållningen förhöjde också stämningen.

Två korta filmsnuttar från den sjungande (och dansande) familjen.

Våra bordsgrannar var britter, sedan länge bosatta här på Cypern, som gav oss många bra tips på vad vi bör se och göra.

Bordsgrannen åt andra hållet blev helt betuttad i M och gav henne en bukett basilika, en gurkskiva och slutligen fick hon hans nummer med en invit om att ses i morgon över en drink.

När middagen var avnjuten och vi hade skrattat gott i trevligt sällskap, hoppade vi upp på vespan och åkte tillbaka mot Pernera. Först poppade vi in på Windmills Diving School för att höra om det finns någon möjlighet för dykning. Vi blev tillsagda att infinna oss i morgon klockan 10 för ett repetitionsdyk. Kul!!

Vi körde ner vespan till hotellet, tog varsin dusch och ett glas vin på balkongen innan vi gav oss upp till bargatan för en öl bland övriga turister.