Alla inlägg under maj 2014

Av Ryggan - 17 maj 2014 14:09

Strålande vackert väder, trevligt sällskap och ett mycket fint hopp!!

 

Nu vill jag självklart hoppa mer!!


När jag kom till fallskärmsklubben, fick jag ikläda mig en overall och en sele som satt tight mest överallt. Min tandempilot - Arvid - såg helt förtvivlad ut när jag sa att jag var kissnödig först efter att han spänt fast alla remmar. Det kanske inte alls var något roligt skämt, det var kul att se hans reaktion.

När jag var påklädd var det en kort genomgång om hur jag ska hålla händer och kropp vid själva uthoppet. Jag trodde att jag skulle vara eller bli lite nervös, men jag kände mig verkligen hur lugn som helst.

 
Vi var 8 personer som packade in oss på golvet i planet men 2 lämnade oss redan på 1000 meters höjd. Jag satt mellan Arvids ben och hade fotografen mellan mina. Närhet är förvisso mysigt, men lite konstigt när det är helt främmande pojkar.

 

 

På ca 4000 meters höjd var det så dags för mig och Arvid att hoppa. Först skulle jag förstås spännas fast i honom och jag blir tillsagd att sätta mig i hans knä. När jag väl fick sitta på golvet igen satt jag väldigt nära honom. Så var det dags för oss att i cynkad rumprytm ta oss fram till dörren där Arvid räknade till 3 innan vi trillade ut.

 

Jag trodde att det skulle vara mer hissnande men det var bara härligt och dessvärre tog minuten av fritt fall slut alldeles för fort. Coolast var när vi hade armarna längs med sidorna och dök neråt.

     

När skärmen väl vecklats ut hade vi några minuters svävande när det bara var mysigt. Vi svängde två gånger och det var hysteriskt roligt.

 

Landningen gick hur bra som helst och jag höll upp benen just som jag blivit tillsagd och vi studsade till och landade på våra rumpor.

 

Mycket roligt litet äventyr!!

Av Ryggan - 12 maj 2014 12:51

Det blev såklart inget fallskärmshopp för min del igår eftersom vädret än en gång ställde till det. Ny tid på lördag den 17 maj. Nu hoppas jag på strålande solsken så att det äntligen blir av!!

  


Istället för ett läbbigt hopp från 4000 meters höjd satt jag och M hemma i soffan och bokade lite hastigt och lustigt en resa till Lissabon den 5 december. Det råkade dyka upp en resa med 5-stjärningt spahotell i tre nätter för 3000 kronor per person, så oups, den bara bokades. Vi ska bo på Lisabon Real Palacio Hotel och det känns helt ok att ha något att se fram emot. Med lite tur kommer vi även att få lite värme och sol som kontrast till det ruggiga vinterSverige.   

Av Ryggan - 6 maj 2014 13:44

Just fått meddelande från Linköpings fallskärmsklubb att jag är välkommen att göra mitt tandemhopp hos dem på söndag kl 09:30. Skönt att jag har fem dagar på mig att gå omkring och vara skitskraj!!

 

När jag läser deras käcka tandemberättelse, så låter allt så fantastiskt underbart. Jag kommer att selas fast framför en främmande människa som jag sedan ska sitta med på ett flygplansgolv i 20-30 minuter innan vi når rätt höjd för själva hoppningen. Under den tiden tycker de att jag ska njuta av utsikten över Östergötland. Eller hur!!! Kanske om jag stoppar i mig några valium innan...


Skojar bara. Jag tycker att det ska bli skitkul!!! även om jag såklart är lite nervös och hoppas på att vädret blir så dåligt så att jag slipper.

 


  


Av Ryggan - 3 maj 2014 18:15

 

Inträdet kostar förvisso en hel hög med slantar, men väl på insidan så ingår allt. Tycker dock att de kunde bjuda på parkeringen.

 

Utrustade med picknick och en varm tröja trädde vi in i parken kl 11 och började med en fika i solskenet, innan vi rände runt och tittade på alla djuren i parken. Stora som små.

 

Vid Kolosseum finns de små roliga roliga surikaterna och de stora elefanterna. Vid elefantshowen fick vi lära oss om elefanter och se den "lilla" elefantkalven Namsai som ännu inte fått styr på sin snabel.

 
Det var ännu för kallt för vissa apor att vistas ute och vi fick gå in i Aparium där det luktar fruktansvärt illa. Vi fick bevittna chimpansernas något ofina toalettskick. På gorillorna var det ingen som helst action. Enzo låg på en avsats och sov och Echo stretchade sina ben.

 

Vädret kanske inte var det bästa med tanke på att det blev ganska kallt mitt på dagen. Något som var bra med detta var att det inte var någon som helst kö till linbanan till safariparken. Sittandes högt där uppe fick vi förutom lejon, björnar och andra djur även se hur lamor blir till.

Vi blev lite väl frusna av att åka linbana och gick till delfinshowen Life för att få lite värme. Vi satt näst längst fram med stänkskydd i form av barn på första bänk. Det var som vanligt en helt fantastisk show och även om de mest troligt alltid luktar fisk, så har förmodligen tjejerna som som tränar delfinerna världens bästa jobb.

 

  

När vi kom ut hade solen tittat fram igen och vi gick och tittade på Kapten Sjösjuks sälshow. Det må vara hänt att den var för barn, men det uppenbarligen var den även rolig för vuxna. Jag skrattade hysteriskt innan jag led med den pirat som tvingades gå på plankan och faktiskt bada i det kalla vattnet.

 

Efter delfiner och sälar gav vi oss i kast med att åka Delfinexpressen och Sjörövarskeppet. Medan vi åkte fick vi lyssna till Panetoz  från Melodifestivalen, som uppenbarligen hade spelning på Kolmården denna dag.


"Efter solsken kommer värsta regnet..."



 

  

Tiden går fort när man har roligt och vi insåg plötsligt att det inte var långt kvar till stängning. Vi gick vidare och kollade in tigrarna...

... innan vi kom till savannen där vi fick bevittna ett ordentligt slagsmål mellan zebrorna Björn och Rebus.


Hur kan man döpa en zebra till Björn???


Vi stannade kvar och tittade på när de tog in djuren för natten. Det var en intressant cirkus och det tog sin lilla tid innan rätt djur var i rätt bur.

Det sista vi kollade in innan vi åkte hemåt var vargarna. Eller rättare sagt vargen eftersom vi bara lyckades se en. Den låg och sov gott och brydde sig inte det minsta om varken oss eller alla puckon som stod och ylade och väsnades.

 

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards