Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Tivedens nationalpark

Av Ryggan - 14 juni 2014 20:45

Det blev inte den goda nattsömn jag hoppats på och som brukar infinna sig när jag sover ute i skogen eftersom jag har frusit något alldeles förförligt under natten. Kanske dags att investera i en ny sovsäck...

Dagen bjöd på strålande solsken med orkanvindar. Det var åtminstone så det kändes medan vi satt och höll i allt som kunde tänkas blåsa iväg samtidigt som vi försökte få i oss frukosten. Nog kan man ha sämre frukostvy än det här?

Efter frukost och tanborstning gav vi oss ut på tur i omgivningarna. Först åkte vi till själva samhället Tived där vi hittade en liten lanthandel som vi besökte för att köpa tändstickor och kex. Förutom en kyrka och ett litet café (förmodligen bara öppet under sommaren) fanns det inte så mycket mer att hitta i Tived. Vi åkte vidare och tog oss via småvägar med fantastiskt vacker landskap. Här kan man verkligen snacka om svensk sommaridyll!

Vi tog oss till Ösjönäs där vi hittade Tivedens aktivitets- och äventyrscenter. Här kan man bland annat hyra kanot, rida och klättra i en höghöjdsbana. Vi promenerade runt lite i området och provade en "balansstock" med uthuggna steg, vilken inte kändes som en allt för stor utmaning.

Från Ösjönäs åkte vi en liten grusväg in till själva nationalparken där vi valde att gå en av lederna som tog oss till Vitsand. Under vår vandring sprack det upp och blev ordentligt varmt ju mer vinden mojnade. Väl framme vid stranden hade det varit skönt med ett dopp men vi hade inte några badkläder med oss. Jag lyckades tappa ner mitt linsskydd till kameran från en klippa och fick klättra ner och bada fötterna i det ljuvligt varma och sköna vattnet. Vi plaskade runt en stund innan vi återtog vår vandring. Vi vek av mot Stigmanspasset, som är en stor och djup spricka där vägen genom parken går. Förr i tiden låg stråtrövare här och lurade på förbipasserande sällskap, vilket gjorde att man inte gärna passerade genom Tiveden utan beskydd.

Dessvärre är det svårt att förmedla skönheten i denna vilda skog med sina gyllene tjärnar, stora klippblock, sina slingrande rötter och det fantastiska lugn som är. Det måste upplevas!!

Väl tillbaka tillbaka vid besökscentretstal vi med oss några (tre för att vara korrekt) vedklabbar och åkte vidare.

Nästa anhalt var Junker jägares sten, den största lösa stenen i nationalparken, där jag förgäves försökte att klättra upp. Den har en är 15 meter hög, så det kanske var lika så bra att jag inte lyckades för då hade jag väl aldrig tagit mig ner igen...  På riktigt. Stenen är enorm!!!

Myten om Junker Jägare:

Junker Jägare var en norsk jägare som blev förälskad i en fager jungfru av den aktade Sverkersläkten - och kärleken var sannerligen besvarad. Jungfruns far däremot hade emellertid lovat bort dottern till en mer "passande" motpart. Natten före bröllopet rymde jungfrun med jägaren. De slog läger under det väldiga klippblocket i Tiveden.

Fadern beordrade sitt folk att förfölja de flyende och föra tillbaka dottern död eller levande. Medan jägaren var borta för att söka något ätbart nådde förföljarna fram till lägerplatsen. Med ett spjut dödade en av dem jungfruns hund. Flickan slungade tillbaka spjutet som träffade kastaren rakt i ögat och segnade död ned. Kampen var emellertid alltför ojämn och slutade med att jungfrun halshöggs på platsen. Dramat slutar med att Junker Jägare i sin sorg återväder till sitt hemland och aldrig mer hörts av i Tiveden. Det sägs att man ibland i skymningen kan se en huvudlös jungfru vandra? runt stenen. Ibland är det en jägare med en fjäderprydd hatt och med en tjäder på ryggen som vandrar runt det enorma klippblocket.

Vi orkade inte vänta på att den huvudlösa jungfrun skulle dyka upp utan åkte istället tillbaka till Stenkällegårdens camping för att fylla på dricksvatten och så klart, hälsa på trollen :)
Här kan man nyttja duschar och toaletter, handla, fika och äta. Om man inte tycker om att bo fullt så nära naturen som mitt i skogen, kan man så klart bo här och ha närheten till naturen.

Så åkte vi till vår tältplats för lite vila efter dagens strapatser. När det var dags att tända elden blev det så mycket lättare med de tre torra vedbitar vi lånat med oss och när de brann fint var det inte så svårt att få fjutt på den lite fuktiga tallefjanten. Vi har nu grillat ännu en gourmetmiddag, spelat back gammon och sjungit kampvisor vid lägerelden. Jag undrar om paret som tältar på andra sidan sjön uppskattar vår skönsång.