Alla inlägg den 20 juni 2014

Av Ryggan - 20 juni 2014 23:45

Vi landade runt 12:30 på flygplatsen i Bologna som ligger bekvämt och nära själva staden. Mitt sällskap orkade yrkade på att vi skulle ta en taxi till hotellet, vilket gick fort och raskt och kostade ca 15 euro. Vi slängde bara in våra väskor och strippade av oss lite kläder innan vi gick ut för att se oss omkring.Trots det rådde fullt kaos när vi väl kom ihåg att vi skulle fota hotellrummet. Lobbyn med den stora kristallkronan var städad i allfall.
  Hotellet ligger på gatan Via dell'Indipendenza, självständighetens väg, som är Bolognas pulsåder. En romersk spikrak kilometer från Centralstationen, förbi hotellen och butikerna, till stadens hjärta på Piazza Maggiore och Piazza Nettuno. Vi gick gatan fram till Piazza Maggiore med den erkänt fula statyn Nettuno. Ganska snart satte vi oss ner på en uteservering. Dels för att jag höll på att få värmeslag men också för att vi skulle ta och titta lite på kartan vi fått med oss från hotellet.
 

Vi vandrade runt helt planlöst och tittade på folk, i skyltfönster och på alla de vackra byggnaderna utan att veta vad det var vi såg. Alla skyltar som satt på fasaderna var på enbart italienska och det språket kan vi inte många ord av. Vi kunde i allafall konstatera att det finns gott om kyrkor, torg och torn. För den som är sugen finns det även mycket museér av olika slag. Vi var nöjda med att bara strosa runt. Bologna kan stoltsera med att ha världens äldsta universitet. Det går inte att exakt datera när universitet bildades, men det verkar ha skett i slutet av 1000-talet då det bevisligen fanns verksamhet. En grupp historiker, som på 1800-talet fick i uppgift att komma fram till när universitet grundades, daterade det till 1088, vilket är det årtal som numera används officiellt. Alltså: Bologna har det äldsta universitetet i världen och det grundades 1088. Sverige fick sitt första universitetet först 1477 i Uppsala. 
 
Shoppingen sägs vara bra här i Bologna. Man kan tex köpa en bussväska för 984 euro, eller varför inte en Golden Snitch väska för 828 euro. Eller kanske en lyxig variant av tårta...
 

Vid 14-tiden började både affärer och matställen att stänga. Vi lyckades få en kall öl på en uteservering just innan de stängde igen. Vi fick sitta kvar och de sa glatt hejdå när de gick. Där satt vi och övriga gäster och åt och drack trots att det var stängt. Disken... ja, den fick stå kvar. Som tilltugg köpte vi en rejäl bit ost från en av butikerna alldeles intill. Gudomligt gott! OBS! Vi åt inte upp hela på en gång.
 
Vanliga bilder i Bologna: Torn och kyrkor, kolonner i form av arkader - även i de mest ruffiga kvarteren - vespor och stora pampiga portar. Bologna, den röda staden... Det mesta går i röda toner.

Eftersom sömnen inte varit den bästa under natten så gick vi tillbaka till hotellet så att jag skulle få sova en stund efter att sista unset av energi försvunnit. Trots det så var det inte jag som somnade först.


Klockan 18 tog vi plats på en servering där vi kollade på kvällens fotbollsmatch mellan Italien och Costa Rica. Det var oerhört roligt att studera de människor som gick förbi tv-skärmen. Vissa hukade, vissa sprang och vissa glömde bort sig helt och ställde sig helt sonika framför tvn för att titta på matchen. Vi hade en fantastiskt rolig servitris som rullade på R:en mer än Bengt Frithiofsson när hon pratade engelska. På italienska skorrade hon dock inget. Jag trodde att det skulle vara mer livat då det var Italien som spelade men övriga gäster på serveringen höll sig förhållandevis lugns och det hördes inte ens speciellt många protester när Italien förlorade.

Efter matchen gjorde vi det man ska göra i Italien. Vi åt pizza!! Det var mycket ost på dem och det faller mig i smaken. Vi besökte ytterligare två uteserveringar och till ölen fick vi småpizzor, smörgåsar och chips. Så länge man beställer något att dricka så behöver man uppenbarligen inte beställa någon mat i den här staden. Mitt sällskap tyckte det kändes ofint att lämna allt och klämde i sig både macka och minipizza för artighet skull.
 
Som sagt. Det saknas lite sömn, så därför gör vi ganska tidig kväll.

Av Ryggan - 20 juni 2014 09:07

Nu har vi flyttat på oss. Det blev för många stojiga barn i vår närhet. Nu sitter vi istället i en oas med träd, växter, artificiellt solljus och inspelat fågelkvitter. Här finns även vilstolar, men några sådana lyckades vi inte norpa åt oss. Vi sitter så fint i grönskan att det inte gör något. Eftersom kl nu har passerat 09 tyckte mitt sällskap att det var tid för ett glas vitt. Han återkom med två små flaskor Chardonnay och nybakade crossianter.  När de två små flaskorna tagit slut, kom det visst två stycken till. Vi tar seden dit vi kommer, men kanske i tidigaste laget för min del. Kanske kan få mig att somna på planet :)

Av Ryggan - 20 juni 2014 08:45

Kl 05:50 boardade vi planet. Jag har som vanligt inte sovit speciellt mycket när jag ska gå upp tidigt, och var verkligen astrött!! Bakom mig satt en unge på ca 8 år som pratade med väldigt STORA bokstäver och hans trevliga föräldrar hjälpte till att elda upp hans entusiasm genom att säga att han skulle trycka på knappen för att få apelsinjuice. Som om inte hans ordsvada var tillräckligt störande, så dunsade den lilla skiten i ryggen på mitt säte med stor flit. Efter att vi lyft vände sig mitt sällskap om och upplyste om att det ännu var tidig morgon och att han kanske kunde dämpa sig lite. Pappan fattade vinken och tystade ner sin lilla gosse.

Något sova blev det inte förrän just innan vi skulle landa. Då somnade jag och fick i mig några minuters sömn.

Nu sitter vi på Schiphol, flygplatsen i Amsterdam och har ca två timmar innan flighten till Bologna. Vi sitter i godan ro och tittar på flygplanen utanför när familjen med den lilla högljudda gossen slår sig ner strax intill. Härligt! Antingen så får vi lämna de väldigt sköna fåtöljer vi raggat upp eller så får vi helt enkelt stå ut med hans malande... Sova får jag göra en annan gång.
 

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards