Alla inlägg under juni 2014

Av Ryggan - 15 juni 2014 14:30

Vi glömde visst att gå och lägga oss igår kväll och klockan hann med att bli 04:30 innan vi upptäckte vårt misstag. Då var det så här vackert ute...

En del vin hade hunnit med att sina från boxen men jag tror inte att vi sjöng för grannarna på andra sidan sjön hela natten. När vi vaknade var de borta.

Ännu en dag med vackert väder som vi startade med frukost med utsikt över sjön. Vi rev tältet och släpade tillbaka packningen, som nu blivit något lättare, till bilen. Vi åkte raka vägen till Vitsand där vi nu ligger och lapar sol och tar igen lite av den förlorade nattsömnen.

Av Ryggan - 14 juni 2014 20:45

Det blev inte den goda nattsömn jag hoppats på och som brukar infinna sig när jag sover ute i skogen eftersom jag har frusit något alldeles förförligt under natten. Kanske dags att investera i en ny sovsäck...

Dagen bjöd på strålande solsken med orkanvindar. Det var åtminstone så det kändes medan vi satt och höll i allt som kunde tänkas blåsa iväg samtidigt som vi försökte få i oss frukosten. Nog kan man ha sämre frukostvy än det här?

Efter frukost och tanborstning gav vi oss ut på tur i omgivningarna. Först åkte vi till själva samhället Tived där vi hittade en liten lanthandel som vi besökte för att köpa tändstickor och kex. Förutom en kyrka och ett litet café (förmodligen bara öppet under sommaren) fanns det inte så mycket mer att hitta i Tived. Vi åkte vidare och tog oss via småvägar med fantastiskt vacker landskap. Här kan man verkligen snacka om svensk sommaridyll!

Vi tog oss till Ösjönäs där vi hittade Tivedens aktivitets- och äventyrscenter. Här kan man bland annat hyra kanot, rida och klättra i en höghöjdsbana. Vi promenerade runt lite i området och provade en "balansstock" med uthuggna steg, vilken inte kändes som en allt för stor utmaning.

Från Ösjönäs åkte vi en liten grusväg in till själva nationalparken där vi valde att gå en av lederna som tog oss till Vitsand. Under vår vandring sprack det upp och blev ordentligt varmt ju mer vinden mojnade. Väl framme vid stranden hade det varit skönt med ett dopp men vi hade inte några badkläder med oss. Jag lyckades tappa ner mitt linsskydd till kameran från en klippa och fick klättra ner och bada fötterna i det ljuvligt varma och sköna vattnet. Vi plaskade runt en stund innan vi återtog vår vandring. Vi vek av mot Stigmanspasset, som är en stor och djup spricka där vägen genom parken går. Förr i tiden låg stråtrövare här och lurade på förbipasserande sällskap, vilket gjorde att man inte gärna passerade genom Tiveden utan beskydd.

Dessvärre är det svårt att förmedla skönheten i denna vilda skog med sina gyllene tjärnar, stora klippblock, sina slingrande rötter och det fantastiska lugn som är. Det måste upplevas!!

Väl tillbaka tillbaka vid besökscentretstal vi med oss några (tre för att vara korrekt) vedklabbar och åkte vidare.

Nästa anhalt var Junker jägares sten, den största lösa stenen i nationalparken, där jag förgäves försökte att klättra upp. Den har en är 15 meter hög, så det kanske var lika så bra att jag inte lyckades för då hade jag väl aldrig tagit mig ner igen...  På riktigt. Stenen är enorm!!!

Myten om Junker Jägare:

Junker Jägare var en norsk jägare som blev förälskad i en fager jungfru av den aktade Sverkersläkten - och kärleken var sannerligen besvarad. Jungfruns far däremot hade emellertid lovat bort dottern till en mer "passande" motpart. Natten före bröllopet rymde jungfrun med jägaren. De slog läger under det väldiga klippblocket i Tiveden.

Fadern beordrade sitt folk att förfölja de flyende och föra tillbaka dottern död eller levande. Medan jägaren var borta för att söka något ätbart nådde förföljarna fram till lägerplatsen. Med ett spjut dödade en av dem jungfruns hund. Flickan slungade tillbaka spjutet som träffade kastaren rakt i ögat och segnade död ned. Kampen var emellertid alltför ojämn och slutade med att jungfrun halshöggs på platsen. Dramat slutar med att Junker Jägare i sin sorg återväder till sitt hemland och aldrig mer hörts av i Tiveden. Det sägs att man ibland i skymningen kan se en huvudlös jungfru vandra? runt stenen. Ibland är det en jägare med en fjäderprydd hatt och med en tjäder på ryggen som vandrar runt det enorma klippblocket.

Vi orkade inte vänta på att den huvudlösa jungfrun skulle dyka upp utan åkte istället tillbaka till Stenkällegårdens camping för att fylla på dricksvatten och så klart, hälsa på trollen :)
Här kan man nyttja duschar och toaletter, handla, fika och äta. Om man inte tycker om att bo fullt så nära naturen som mitt i skogen, kan man så klart bo här och ha närheten till naturen.

Så åkte vi till vår tältplats för lite vila efter dagens strapatser. När det var dags att tända elden blev det så mycket lättare med de tre torra vedbitar vi lånat med oss och när de brann fint var det inte så svårt att få fjutt på den lite fuktiga tallefjanten. Vi har nu grillat ännu en gourmetmiddag, spelat back gammon och sjungit kampvisor vid lägerelden. Jag undrar om paret som tältar på andra sidan sjön uppskattar vår skönsång.

Av Ryggan - 13 juni 2014 23:15

Man kan kalla det brist på fantasi eller bekvämlighet eftersom vi åkte till Tivedens nationalpark igen. Jag påstår att det är för att där är så fantastiskt vackert!!

Vi hittade en tältplats alldeles  intill vattnet och vi hade tur med vädret, för vi hann få upp tältet och lägga champangen på kylning i sjön, innan det började regna. Men å andra sidan... det var knappt värt att kallas regn. Molnen hängde tungt resten av kvällen, men något regn blev det inte.

Vi poppade upp champangen, grillade och åt gott och satt och gottade oss vid brasan. Lite av livet på en pinne!

Nu är det kvällen och dags att krypa in i tältet och sova.

Av Ryggan - 13 juni 2014 11:21

Skolans elever har just sjungit de sista tonerna och alla nior står och gråter i klungor på skolgården i sina fina klänningar och kostymer. Att sluta grundskolan är STORT!!

Vi som förväntas vara kvar en bit in på sommaren och även komma åter nästa termin för att åter ta tag i alla problem som skapas när ca 600 barn stängs in tillsammans varje dag, har också längtat efter denna dag. Kanske inte så mycket efter sommarlovet som efter arbetsron som infinner sig när huset töms på skräniga tonåringar och skrikiga barn. Underbart är ordet!!

Men först ska vi fira helg och det skall göras i tält någonstans där vi finner en trevlig plätt att slå upp det på. Kraven är inte så höga, men vi håller tummar och tår för att det inte ska regna hela helgen lång.

Av Ryggan - 8 juni 2014 17:39

Har just återvänt från Norrköping där vi varit och tittat på den tillfälliga Harry Potterutställningen som är öppen fram till den 7 september.

När vi betalade för parkeringen, som betalades för tre timmar åt gången, sa damen till oss att hon inte trodde att det skulle räcka med tre timmar varför vi betalade för 6 timmar. Även om vi lyssnat på alla audioguide-stationer kan det omöjligt ta 6 timmar. Alltså: Parkering = 3 timmar!!

Upplev Harry Potters magiska värld!

"Från det ögonblick som du kliver in till Harry Potter™: The Exhibition omges du av trollkarlens magiska värld. En del av de lyckliga besökarna delas in i Hogwarts™ olika hus och sedan leds alla in i utställningen där resan genom favoritscener från Harry Potter-filmerna börjar. Utställningen presenterar scendekorer från filmernas mest populära platser exempelvis Gryffindors™ allrum och sovsalar, klassrummet för trolldrycker och örtlära samt den Förbjudna skogen - som alla är fyllda med hundratals autentiska föremål, kostymer, och varelser som användes vid inspelningen av den storslagna filmserien.

Förutom de vackra miljöerna och dekorerna, finns flera interaktiva element. Gästerna får komma in i Quidditch™-arenan och får dessutom möjlighet att kasta en Quaffle-boll, dra sina egna Mandrakes i klassrummet för örtlära och även uppleva Hagrids stuga och sitta i hans stora fåtölj".

När vi blivit insläppta fanns först en möjlighet att fotograferas i de olika elevhemmens färger. Efter det fick frivilliga prova sorteringshatten.

Efter ett pampigt intro med många skärmar som visade scener ur filmerna öppnades så slutligen dörren till utställningen där Hogwarts Express var det första som mötte oss.

Jag tyckte att utställningen var för fokuserad på vad de olika kostymmakarna tänkt när de gjorde sina kostymer, men vi fick i allafall prova på att dra i Mandrakes och kasta Quaffle-bollar, vilket uppenbarligen blir en utmaning först när man sitter på en kvast :)

Efter genomgången utställningen hamnade vi i en stor souvenirshop med allt från trollstavar och elevhemskläder till magneter och kaffemuggar. Många roliga och mycket dyra saker. Vi provade en ask Every Flavour Beans. De har verkligen ansträngt sig för att göra dem så äckliga som möjligt och efter fyra rent oaptitliga smaker (spya, gräs, daggmask och tvål) fick jag erkänna mig besegrad. Det var bland det vidrigaste jag någonsin smakat!!

Jättekul att ha sett och nu ser jag fram emot att få se den riktiga utställningen i London!! Lutar åt att det händer redan nu i sommar...

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du