Direktlänk till inlägg 7 juli 2014

England dag 6 - i väntan på Harry Potter!

Av Ryggan - 7 juli 2014 15:15

Eftersom Z tycker att jag och T har kommit med förfall, så gav han sig ut för att springa på morgonen medan jag och T tog en lugn och stilla promenad längs the Great Walk, den 4 km helt spikraka vägen från slottet till monumentet av George V. Härifrån fick vi en ganska bra överblick av Windsor Castle, som har varit hem åt den brittiska kungafamiljen i 900 år, och som fortfarande är drottningens tjänstebostad.
 

Vi mötte upp med Z för frukost som vi intog i Windsor Royal Shopping, som tidigare var drottningens privata järnvägsstation. Fint ska det vara! Jag känner att jag skulle haft en dag till här i Windsor för jag skulle så gärna velat gå in i själva slottet. Men... det får bli nästa gång för det kräver minst en halv dag och den tiden har vi inte den här gången.
 

Vi promenerade runt en stund i Windsor och gick bland annat ner till Themsen där jag fick lära mig att svanar är fridlysta i England, och jag kan lova att jag ALDRIG sett så många svanar i hela mitt liv som jag såg där. Jag som trodde att svanar majestätiskt simmade runt i par i typ var sin sjö. Tji fick jag! Inte nog med att de var många. De var otroligt glupska.

 

Z hade arbetat klart som guide och återvände till sitt riktiga arbete. Jag och T traskade ner till stationen och tog tåget tillbaka till London. För två personer kostade det 19,60 pund. Först efter att vi betalt såg jag att jag hade kunnat använda mitt Oyster card, vilket säkert gett oss något billigare biljetter.


Vi anlände London och Waterloo station strax innan klockan 14 och började i rask takt att gå mot Victoria station. Vid Westminister Bridge blev det lite trångt. Tour de France hade intagit London.


Att hitta rätt var inte helt lätt. På vår voucher stod det inte vart vi skulle, trots att vi lagt in adressen på gps. Efter att stressade ha irrat runt utan att veta om vi var rätt eller inte, så ringde T till bolaget där vi köpt våra biljetter. Det var till Victoria Coach station vi skulle. Att det ska vara så svårt att sätta ut ordentlig information!!


Nu sitter vi trots allt på rätt buss med varsin macka och väntar ivrigt på att vi ska komma fram till Warner Bros Studio. Det sitter en TV längst fram i bussen och jag hoppas att vi får se lite Harry Potter under tiden. Det tar ju trots allt runt 1½ timme innan vi är där. Någon bekväm buss är det inte heller, utan en helt vanlig dubbeldeckare med låga sätesryggar. Nåja, en helt vanlig dubbeldeckare kanske det inte är. Den är ju målad med Harry Potter!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ryggan - 30 juli 2017 13:56

     

Av Ryggan - 1 oktober 2015 21:41

men... det har varit en lååång dag och jag är sjukt trött. Tänker ge upp för ikväll och återkomma i morgon med nya krafter. ...

Av Ryggan - 15 september 2015 10:20

Reseprylar från Coolstuff Joosa Powerbank Det har hänt oss nästan alla under en resa. Vi står där på flygplatsen eller sitter i turistbussen och plötsligt så varnar telefonen för att batterier håller på att ta slut. På flygplatsen visar skyltarna &...

Av Ryggan - 21 augusti 2015 11:18


Vi ska tälta i Tiveden i helgen och det ska bli så härligt att komma ut i skogen igen! Det ser ut som att vädergudarna kommer att vara med oss även om temperaturen sjunker ner mot 7 grader på natten. Underställen är nerpackade, så vi är beredda!! ...

Av Ryggan - 14 augusti 2015 08:13

Ikväll ska vi gå på föreställning vid Konunga-Stollen. Årets företsällning innehållande sång, musik och eld heter  "Gruvtagen - Bergets inre väsen"     Detta utlovas:"föreställningen startar i skymningen för att få Gruvparkens unika miljö och tr...

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards