Direktlänk till inlägg 22 juli 2014

Sträckkörning genom Tyskland

Av Ryggan - 22 juli 2014 02:48

Vi lämnade Malmö vid 16 och begav oss mot Köpenhamn med den vanliga broavgiften på 340 kronor. Borde inte den bron ha betalat sig själv snart så att den kan ge oss en billigare överfart?

Strax efter Köpenhamn, precis efter att jag sagt att jag skulle behöva en kisspauser blev det totalstopp! Efter en stund kom ett trafikmeddelande på danska radio P4 som lät oss veta att en lastbil tippat över vägen och att båda körfilerna var avstängda. Polis och annan räddningspersonal var på plats men "Ett riktigt godt råd är att ta en annan väg". Inte helt lätt för oss som redan satt fast på motorvägen. Ca 30 minuter senare öppnades en körbana och efter ytterligare en kvart även nästa. Då såg jag ubåtar! och så snart den värsta proppen lossnat körde jag som en biltjuv till nästa rastplats. Där var det fler än vi som var i nöd och de två toaletterna fick gå på högvarv. Där återfanns även boven i dramat. Det var en liten lastbil som rasat ner från en trailer.
Efter kisspausen, då vi åter kunde andas lugnt, sträckkörde vi ner till Rödby men missade precis en båt och fick vänta en halvtimme till nästa avgång. Resan till Puttgarten från Rödby gick loss på 689 danska kronor. Eftersom vi inte ätit något, förutom socker, sedan frukost gick vi rakt upp till restaurangen där man kunde välja på bratwurst och schnitzel. Vi tog en av var, som båda naturligtvis serverades med strips, samt två flaskor vatten. Kalaset kostade 248 kronor! Heja Tyskland!

Framme i Tyskland sträckkörde vi på vägar med fri hastighet tills vi kom fram till Koblenz, som är början av Moseldalen. Tysk radio gjorde oss inte besviken. Vi fick lyssna till Nick Camens I promis myself, som L hävdar bara spelas just i Tyskland, Roxette, Kraftwerk och i övrigt mest låtar från 80-90 talen. Vi blev osams med GPS-en som tyckte att vi skulle köra åt ett helt annat håll än vad vägskyltarna sa, men vi kom fram tillslut. Nästa problem var att hitta ett hotell som hade öppet. Vi hamnade i typ gamla delen av Koblenz där det var stendött. Trots att vi var den enda bilen i hela staden som var ute och körde slog det inte om till grönt i korsningarna. Efter att ha stått och väntat i flera minuter i en korsning tappade L tålamodet och körde mot rött. Två gånger!

Vi hittade så småningom om till centrum och till hotell Mercure där ett rum på sjunde våningen med utsikt över Rehn kostade 145 euro. Jag blev lite ilsk på killen i receptionen som jag trodde lurade på oss ett dyrare rum än vad som var nödvändigt genom att hävda att det var det sista som fanns kvar, eftersom han insåg att vi inte hade några alternativ med tanke på att klockan var 02 på natten. Jag hade kollat på hostels.com innan och visste minsann att det inte skulle kosta så mycket. Först när jag kom upp på rummet kom jag på att jag tänkt i Brittiska pund istället för i Euro. Oups!

L kollade färddator innan vi lämnade bilen. Den har idag kört 12 timmar och 58 minuter och haft en snitthastighet på 101 km/ h. Detta trots vägproppar! Lite nördigt!

Nu måste vi sova några timmar så att vi inte missar frukosten!