Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

En dag, tre länder. Tur att vissa är små...

Av Ryggan - 23 juli 2014 23:14

Exakt klockan 10:30 åkte vi in i Luxemburg utan någon som helst dramatik.

Väl inne i Luxemburg blev det en del körande innan vi hittade en parkering. Vi gjorde det mest turistiga av alla ting; vi köpte biljett till en jump-on, jump-off buss (14 Euro inklusive audioguid) och åkte med den ett helt varv för att få en överblick av staden, som var som två städer. En för vanligt folk - Luxemburg City, och en för EU-folk - Luxemburg Kirchberg.

Trist nog så kändes det som att vi fick veta mer om vem som byggt vilken bank, var barnen till de som jobbar inom EU går i skola och om konstmuseer än om själva staden. När vi åkt ett varv gick vi ner till centrum eftersom vi nu visste var det låg. Vi satte oss på en uteservering på ett stort torg och åt en liten men god lunch som var väldigt dyr. Till detta serverades livemusik i form av en liten orkester som stod på en scen och spelade klassiska stycken. Väldigt trevligt.

Vi letade oss ner till stadsdelen Grund, som ligger i en dal. Supermysigt!!

En av shoppinggatorna har löst problemet med för mycket sol (eller regn) med massor av paraplyer.

Mer än staden Luxemburg såg vi inte i just Luxemburg.

Målet för dagen var att komma fram till Normandie, som väl egentligen var själva målet med vår resa.
GPS - en tyckte att vi skulle åka motorvägen som går just norr om Paris till Caen. Jag motsatte mig detta eftersom jag tror att det är mycket trafik där och såg en väldigt ryckig körning framför mig med bilar som byter fil och bromsar upp. L fick ägna lite tid åt att hitta en alternativ väg, också det motorväg, och vi åkte istället via Rouen till Caen. Det visade sig att det skulle ta ungefär lika lång tid, men jag tror att vi tjänade en hel del i tid eftersom det nästan inte var någon trafik. Från det att vi kom i Frankrike har det varit vägtullar och broavgifter. Sammanlagt har vi fått betala 34 Euro i vägtull och en broavgift på 5,80 Euro när vi åkte över bron vid Le Havre.

Idag hade vi varit mer förutseende och faktiskt bokat hotell innan vi kom fram, så väl i Caen kunde vi ta sikte på hotellet direkt och vi kom dit strax innan klockan 20. Best Western hotel Moderne, centralt för ca 1000 kronor med parkering. Vilket var tur, för L:s parkering på torget just utanför hotellet hade nog inte gillats om farbror polisen kommit förbi. Frukost ingick inte och kommer att kosta typ 400 spänn om vi vill ha. Jag har redan bestämt att vi inte vill ha frukost. Kan inte klaga på hotellets standard och i natt kommer jag att slippa förgås av värmeslag för vi har AC!! Jippie!!!

Vi traskade ut för att se lite av Caen, som liksom alla andra städer hade ett slott och en stor katedral. Caen slott är ett av de största medeltida forten i västra Europa och byggdes av William erövraren omkring 1060. Det är mycket bra bevarat och bjuder på en fantastisk utsikt över staden. Är man konstintresserad, är det hit man ska gå.

Vi tog sikte på en uteservering och satte oss ner och avnjöt en sen middag som smakade fantastiskt gott! Det var inte vilken burgare som helst, utan en falaffelburgare med halloumi.

Vi strövade runt ett slag utan att veta vad vi skulle göra. Det var ganska dött. Vi hittade slutligen ett kvarter med fler uteserveringar och restauranger, som säkert brukar vara fullsatta. Även här var det ganska tomt, men vi slapp i alla fall att känna oss helt ensamma. Vi tog en öl till innan vi traskade tillbaka till hotellet för att sova natten.

bk_leksberg2live.se

24 juli 2014 05:50

Tusen kramar fr oss två!! Toppen - att få se var du är o vad du gör, som alltid följer vi dej...önskar en magisk Europa-resa!!
Skulle vilja se dalen där i Grund, mysigt o vackert!! Vi väntar...

Ryggan

24 juli 2014 21:59

Det mesta vi sett hittills, förutom Trier, har varit toppen!!