Direktlänk till inlägg 9 augusti 2014

Tältning i Småland

Av Ryggan - 9 augusti 2014 22:45

Vi packade ihop oss och åkte till Småland lite spontant. Något måste man ju hitta på när det blir helg.

Först åkte vi till Eksjö där vi letade oss fram till naturfenomenet Skurugata, som är en 800 meter lång och 7-24 meter bred klyfta i berget. På vissa ställen är de tvärbranta väggarna upp till 35 meter höga. Man vet inte säkert hur Skurugata har bildats men den mest troliga förklaringen är att skuran bildats av en isälv vid inlandsisens avsmältning.

Vi vandrade genom skuran från botten och upp till själva toppen, Skuruhatt, som med sina 337 meter över havet är en av de högsta punkterna i Småland. Vi gjorde bara ett litet halvhjärtat försök att finna Tjuvajösses bössa...

Klimatet i skuran är mycket kallare än i omgivningen och temperaturskillnaden mellan Skurugata och Skuruhatt kan sommartid vara uppemot 20 grader!! Det var lite slipprigt och halt nere på botten av skuran men promenaden var inte allt för ansträngande. Vi avslutade strapatsen med en fika på toppen innan vi åkte vidare mot Hultsfred, där T bokat så att vi ska cykla dressin imorgon.

När vi började närma oss Mariannelund såg vi plötsligt en skylt där det stod Bullerbyn. Vi gjorde en liten avstickare för att kolla och det visade sig vara självaste Bullerbyn med Norrgår, Mellangård och Sörgård. Jag hade ingen aning om att även denna film spelats in här. Vi försökte komma ihåg alla barnen men var tvungna att ta hjälp av Google.

Väl framme i Hultsfred åkte vi ner till sjön Hulingen där vi körde ner på en liten grusväg och tog oss så nära stranden som möjligt. Det slutade ändå med att vi fick bära packning och tält en god bit. Jobbigt men helt klart värt det, eftersom vi hittade en helt egen liten strand att vara på.

Regnet hängde i luften men vi hann med att få upp tältet och grilla vår middag innan det började regna, så det gick ingen nöd på oss. Det slutade ganska snart och vi kunde åter flytta ner till stranden där vi satt och filosoferade och tittade på supermånen, som just denna kväll var närmare jorden än den varit på de senaste 19 åren. Ett litet nätt avstånd på 356 577 kilometer från jorden bara. Detta gjorde tydligen att månen framstod som hela 14 procent större på himlen än i vanliga fall.

Med andra ord helt rätt kväll att sitta på en strand och filosofera.

Jenny

13 augusti 2014 15:30

Ser mysigt ut! Att tälta är nog underskattat!

Ryggan

13 augusti 2014 15:31

Det håller jag med om! Det är både mysigt och underskattat att tälta :)