Direktlänk till inlägg 6 december 2014

Bland ficktjuvar i Lissabon!

Av Ryggan - 6 december 2014 16:30

Vi gav oss ut och letade oss fram till slottet Castelo Sao Jorge. På Praça da Figueira stod det jump on jump off-bussar uppradade och vi gick fram och kollade om det fanns någon tur som kunde tänkas vara intressant. Vi avstod dock och började istället promenaden upp mot Castelo Sao Jorge. På vägen upp hittade vi en väldigt trevlig utsiktsplats som gav oss en fantastisk vy över staden och floden. Vi betalade inte för att gå in i själva slottet utan gick bara runt bland de små gränderna innanför fästningsvallarna. Efter en liten paus på ett torg där vi köpte en kaka att dela på, så gick vi vidare.

Vi stannade vid ännu en utkikspunkt och där slog vi oss ner i varsin sackosäck och drack en öl. Strålande solsken, varmt och skönt med en fantastisk utsikt. Det kan inte bli så mycket bättre en dag i december!!

Vi gick upp mot Lissabons katedral som låg på nästa kulle. Vi stannade till just utanför för att beundra utsikten åt andra hållet och då säger M med en oerhört lugn och behärskad röst att det är någon som varit i hennes väska och tagit hennes plånbok. Jag trodde att hon skämtade med mig eftersom hon var så lugn, men icke. En ficktjuv hade varit framme och våra pengar var borta. Kul!! Malin vet inte exakt hur mycket hon hade tagit med sig ut men vi tror att det var ca 70 Euro som någon annan fick glädjas åt. Utan att tro på det så gick vi tillbaka till den restaurang där vi druckit ölen för att kolla om plånboken kanske låg kvar där vi suttit. Självklart gjorde den inte det. Förutom avsaknaden av pengarna så blev det heller inget besök i katedralen.Synd att vi inte köpte de där biljetterna till en av bussarna. Då hade vi i allafall fått något för våra pengar.

Lusten att upptäcka saker försvann något men vi tog oss ner mot de nedre kvarteren i Baixa till torget Praça do Comércio där vi satte oss ner på en restaurang för att äta lunch. Jag hade ca 25 eruo på mig, så det räckte till både öl, vin och mat. Vi satt så och tittade ut på commersen på torget där man hade den portugisiska varianten av Radiohjälpen.

Vi gick genom den stora triumfbågen till Rua Augusta, huvudgatan med shopping. Det fanns ju inte så mycket pengar att shoppa för, så vi passerade den ganska kvickt och kom till Rossio, som är Lissabons centrala torg. Vi poppade in på stationen för att kolla när tågen går till Sindra och vad det kostar. Tågen går hela tiden och det kostar typ 4,50 Euro t/r. Gott. Imorgon blir det en tur till Sindra.

Vi promenerade längs Avenida da Liberdale upp till kolonnen på Praça Marques de Pombal där vi vek av för att komma till vårt hotell. Vi köpte med en flaska vin hem, som nu ligger på kylning. Nu ska vi gå ner till SPA-avdelningen och bubbla.