Inlägg publicerade under kategorin Tirana Albanien april - 2013

Av Ryggan - 21 april 2013 13:45

På vägen från Vlora mot Saranda passerade vi Llogara passet, en vindlande väg som bjuder på ett helt fantastiskt landskap med höga berg och tät tallskog.

Vägen stiger till 1027 meter över havet med utsikt över Joniska kusten på Albaniens riviera. Här drack vi en kopp kaffe och tittade ner på havet, stränderna och i horisonten syns grekiska Korfu.

Så var det dags att åka nedför...

Av Ryggan - 21 april 2013 12:00

Den delen av Vlora vi bodde i såg tyvärr mest ut som en byggarbetsplats, eftersom Albanerna bygger hotell som galningar till alla turister som väntas komma. När det väl blir klart kan det nog bli bra men just nu är det inget att hurra för.

Rent geografiskt bore staden erbjuda bad utöver det vanliga. Här möts nämligen de Adriatiska och Joniska haven. Men stranden, som skulle kunna vara fin, är otroligt skräpig. Kanske städar de den innan sägongen drar igång men för tillfället är den allt annat än trevlig.

När vi bestämde oss för att lämna Vlora körde vi genom en tunnel i ett berg och kom ut i den äldre delen av Vlora. Här existerade inte något byggkaos och det var renare och trevligare. Synd att vi inte visste det när vi kom igår kväll....

Vi stannade vid en liten strand som vi hade helt för oss själva för att njuta en stund av solen.

Av Ryggan - 20 april 2013 21:15

Vi hade siktet inställt på kusten och valde Vlora som slutdestination för dagen. På kartan var det inte långt men i verkligheten tog det sin lilla tid att ta sig dit. Motorvägen mellan Fier och Vlora är nog inte riktigt klar får vi hoppas. Att från Fier komma upp på motorvägen var något av ett äventyr med kratrar stora som grottor och mycket tung trafik. Fort gick det inte!

Väl uppe på motorväget fick bilen äntligen prova att köra över 10 km/h och vi nådde strax Vlora där vi tog oss ner till strandpromenaden och körde in på en liten gata och knatade in på ett litet hotell och frågade om de hade några lediga rum. Mannen, som var italienare och inte kunde någon engelska, tänkte väldigt länge innan han pressade fram ett pris. "Här är det någon som tänker sig blåsa turister" tänkte jag och väntade mig ett ockerpris. Med tanke på att hotellet låg ca 60 meter från stranden, är det nog hårt att säga att de 170 kronor vi fick betala var ocker, trots att det är gammalmodigt.

Hotellet och stranden

På en uteservering på strandpromenaden kostade 0,5 liter Tiranaöl 7,5 kronor!

Av Ryggan - 20 april 2013 15:00

Vi gjorde misstaget att åka in i staden Elbasan. Enligt vår mening var det mest smutsigt och rörigt. Vi lyckades inte ens få någon mat eftersom ingen verkade förstå ett ord engelska. Vi åkte vidare och stannade på ytterligare två ställen längs vägen utan att få oss någon spis. På det tredje stället fick vi så äntligen mat! Killen som jobbade där var ingen stjärna på engelska men han valde att förstå oss. Menyn var dock inte så lätt att förstå... Vi beställde köttbullar. Styckvis. Jag beställde 3 stycken och sambon beställde 4. Det visade sig var utsökt goda grillade järpar. Till detta beställde vi det vi lyckades tyda från menyn; ost och pommes. Det smakade supergott och tillsammans med dryck och dricks gick det lös på 48 kronor!!

Nästa stopp Berat vid floden Osum. När vi kört av från den stora och "bra" vägen vid Fier, hade vi ca 4 mil mindre bra väg innan vi nådde målet. I en liten by saknades vägen helt och vi körde i jättegrytor :)

Berat med sin Ottomanska arkitektur är känt som staden med tusen fönster.

Gorcia Bridge som sägs vara Albaniens äldsta bro.

På klippan ovanför staden ligger fortet med en hel by på insidan av muren.

Får som gör det jobbigt för sig. Det var inte nödvändigt att äta just på muren. Det fanns gott om gräs just nedanför.

Av Ryggan - 20 april 2013 12:30

Dags att lämna Tirana. Att köra bil i Albanien är ett äventyr i sig. Det finns inga kartor som stämmer överens med verkligheten eftersom de bygger många nya vägar. Skyltar existerar sällan och om man hittar en och glad i hågen kör dit den pekar, så finns ingen garanti för att en ny skylt tar vid så att du faktiskt kommer dit du tänkt dig. Vägarna är bitvis allt annat än bra och trafiken... ja, man kan säga att Albanerna kör fort, lite som de vill och använder tutan istället för blinkers. Det är som om de kompenserar för decenniers förbud mot bilinnehav genom en anarkistisk tävlan. Mercedes dominerar trafiken och enligt rykten är de stulna i väst.

Man bör heller inte bli förvånad om man möter ett ekipage med häst och vagn i motgående riktning på motorväg eller om man måste köra runt en ko eller en flock med får som parkerat sig på vägen.

På vägen ut ur Tirana körde vi förbi den 12 meter höga Moder Tirana (1971) som står och tittar ut över staden. Under henne ligger Martyrernas kyrkogård utlagd som en uppfläkt örn, där niohundra ”folkhjältar”, alla kommunister, ligger begravda. Albanien är örnarnas land. Symbolen är vald för att örnen är oberoende, stolt och försvarsbenägen.

Första anhalt, slottet Petrela, ca 15 km söder om Tirana. Låt gå för att det var ett litet gulligt slott som låg uppe på en klippa men för att vara Albaniens bäst bevarade slott kändes det ganska fattigt. Idag är det bara en restaurang där uppe och inte mycket mer än ustikten att titta på.

Vägen upp till slottet var lite krokig och bjöd, en för oss, helt ny insikt om vägarna i Albanien.

Av Ryggan - 19 april 2013 21:30

En god nödlösning.

Det där med el är inte riktigt deras grej.

Det finns gott om poliser i Tirana.

Begagnad ambulans från Tyskland.

Street life.

Gammal bro, gammal man.

The Tanners' bridge is an 18th-century Ottoman period stone footbridge located in Tirana. The bridge was once part of the Shëngjergj Road that linked Tirana with the eastern highlands. The Shëngjergj Road furnished the city with agricultural produce and livestock. The bridge went across the Lanë stream and was adjacent to the area of butchers and leather workers. The Lanë was rerouted in the 1930s and the bridge was neglected. In the 1990s the bridge was restored to its former glory and is now used by pedestrians only.

Av Ryggan - 19 april 2013 21:00

Tidsfördriv i Tirana:

Golden SPA, Blvd. "Bajram Curri" i Blok Area:

Såg halvsuspekt ut från utsidan men visade sig vara seriöst och bra. Vi beställde var sin timmes helkorppsmassage och fick gå in och byta om i varsitt omklädningsrum och sätta på oss varsin liten stringtrosa/kalsong och en morgonrock, samt tofflor. Vi fick massagen i samma rum och det var en ny upplevelse för min del. Min massage var nämligen både grundlig och närgången. Jag fick massage mellan tårna, mellan benen, på brösten, under armhålorna, under hakan, i hårbottnen, ansiktet och bakom öronen. Hon drog dessutom i både armar och ben och stretchade nacken ordentligt. Efter denna genomgång fick vi varsin fotvårdsbehandling, där mina naglar blev fint rosa och sambon fick sina tår beskärda med rakblad.

Tillsammans kostade detta 702 kronor för oss båda!!

Endast kontakt betalning på 11600 lek. Vi hade 11700 kvar. Alltså 6 kronor tillgodo :)

Av Ryggan - 19 april 2013 16:30

Vad mer göra i Tirana?

Åka kabinbana upp till Dajteberget. Hur kommer man dit? Enligt tjejen i receptionen går det inga bussar dit och det är på tok för lång att gå. Vi måste åka taxi. Hur långt är det då till kabinbanan? Säkert 3 km!!

Vi promenerade dit och tur var väl det. Det gav oss lite mer av Tirana och gjorde att vi tyckte bättre om staden. Vi fick fråga oss fram några gånger och det funkade bra. Även om albanerna inte är så vassa på engelska så pekar de gärna :)

För 700 lek = 43 kronor fick vi en tur/returbiljett och satt sen i en stekhet bur och bjöds en fantastisk utsikt över Tirana på vägen upp på berget. Väl där uppe åt vi middag på restaurangen och beundrade utsikten.

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du