Inlägg publicerade under kategorin Kaunas Litauen juni - 2013

Av Ryggan - 29 juni 2013 20:45

Har hängt ganska länge i Gamla stan och kände för att vidga mina vyer. Efter att jag ätit middag gick jag alltså ner till Nya stan och flanerade på Laisves aleja - Frihetsavenyn, och gick hela vägen bort till St Mikaels kyrka och tillbaka igen.

Jag gick även upp på gator i området ovanför Laisves aleja och kom till den enormt stora kyrka som syns över hela Kaunas. Den som jag mest tycker liknar ett kärnkraftverk med kors på.

 

Efter denna upptäcktsfärd gick jag åter in mot Gamla stan. Lördag kväll men ändå väldigt lugnt och sansat överallt. En skön stämning helt enkelt.

Av Ryggan - 29 juni 2013 18:15

Efter frukost var jag så redo att ge mig ut att se Gamla stan något grundligare. Jag hängde ett tag vid stadshuset och tittade på alla bröllopspar som formligen välde ut. Verkar som att paren vigdes på ackord.

 

På torget ligger även St Francis Xavier Church och Jesuit Monastery och där fick jag för 3 litas åka i en trång gammal hiss upp till ett nybyggt observationsdäck med lite utsikt över stan.

 

        

Tröttnade snart på att titta på kyrkor och bestämde mig för att leta upp den nionde fortet, som sägs vara en av de största sevärdheterna i Kaunas. Det fanns inte med på min karta... Gick så till turistbyrån för att fråga hur jag skulle ta mig dit. Buss nummer 23 från Kauno pills. Jag gick dit och letade men hittade ingen buss. Uppe i vänstra hörnet på min lilla karta syndes dock det åttonde fortet och jag tänkte att det väl inte kan vara så långt i mellan dem och började helt enkelt gå mot det åttonde fortet, över bron över floden Neris med utsikt över slott och kyrkor i Gamla stan.

   

Mer eller mindre av en slump stötte jag på en liten sten som berättade att jag befann mig i Kaunas gamla gettto.


1939 bodde det ca 40 000 judar i Kaunas, ca 1/3 av befolkningen. Under den första sovjetiska ockupationen 1940 - 1941 stängdes alla judiska institutioner och organisationer och veckan före tyskarnas invasion genomfördes stora deportationer av judar till Sibirien. Tyskarna ockuperade Kaunas den 24 juni 1941 och starka litauiska nationalistiska känslor som utlöstes som mynnade ut i pogromer judar som mördades öppet av litauiska nationalister. Detta var pogromer utan tysk inblandning. Den mest kända och kanske våldsammaste pogromen genomfördes den 27 juni vid Lietukis garage i Kaunas. Drygt 60 judar mördades av litauer med bl.a järnrör. Massakern skedde öppet inför passiva åskådare och tyska soldater som fotograferade händelsen. Kropparna fick ligga kvar till allmän beskådning och den litauiska nationalsången spelades som en sorts hyllning till pogromen. Tyskarna övertog senare kontrollen över våldsyttringarna men hade inget emot ”spontana” aktioner mot judarna. Flera litauer anmälde sig som frivilliga vid mordaktioner mot judarna. Tusentals judar fängslades och mördades i det fjärde, sjunde och nionde fortet utanför Kaunas. Uppskattningsvis mördades ca 10 000 judar under juni och juli 1941.

I augusti upprättade nazisterna gettot i Slobodkadistriktet (Viljampole) och isolerade det med taggtrådsstängsel. Det blev förbjudet för invånarna i gettot att röra sig mellan gettot och övriga Kaunas utan speciella tillstånd. I oktober 1941 påbörjades Die grosse aktionen (Den stora aktionen), då 9000 judar mördades under två och en halv månad i det nionde fortet. Hälften av dem var barn. Kommande ett och ett halvt år förblev relativt lugnt i gettot eftersom inga större mordaktioner genomfördes. Det innebar inte att livet i gettot var en behaglig tillvaro men de aktioner som ägde rum var mer sporadiska och sällsynta. Invånarna i gettot tvingades arbeta främst inom den tyska krigsindustrin. I mitten av 1943 började nazisterna avveckla getton i Östeuropa, men gettot i Kaunas omstrukturerades och blev koncentrationslägret KZ Kauen. Det ansågs vara alltför viktigt för den tyska krigsindustrin och började inte avvecklas förrän i juli 1944, då Röda armén närmade sig Kaunas. Under fem dagar rensades lägret/gettot på judar och sattes i brand för att tvinga ut dem som gömt sig. Ca 3500 judar mördades men ett hundratals lyckades fly till närliggande skogar där vissa anslöt sig till partisangrupper. De som inte mördats eller flytt deporterades till Dachau och Stutthof. Kaunas återerövrades av Sovjetunionen i augusti 1944. Då fanns det ca 500 judar kvar i området. Ytterligare ca 2500 överlevde kriget i de nazistiska koncentrationslägren.


 

     

Även om jag nu befann mig i ett område med lite sämre standard var det fortfarande väldigt rent och prydligt och gatorna kändes nästan lite övergivna. Förutom de fina trähusen fanns det inte så mycket att se.


Mitt i ett villaområde skulle så det åttonde fortet ligga enligt kartan. Jag hittade nada och återvände ner till den större gatan och fortsatte att gå längs denna. Kom tillslut fram till en skylt där det mycket riktigt stod att det åttonde fortet skulle vara upp i det område där jag just varit. Den stora frågan är då bara var det gömde sig??

Jag bestämde mig för att det nog inte finns något kvar av det och fortsatte gatan fram i jakten på det nionde fortet. Poppade in på en bensinmack för att fråga om vägen och blev lite utskrattad när det framkom att jag inte hade någon bil utan tänkte gå dit. Fick se på en karta och insåg att det visst var ganska långt kvar... Hittade en busshållsplats och enligt kartan med alla busslinjer fanns det en buss som mer eller mindre skulle gå förbi fortet. Satte mig således ner för att vänta.


Efter en ganska lång väntan kom så bussen och jag la fram 2 litas (5 kronor) i den lilla koppen in till chaufförens hytt och fick tillbaka en biljett och ställde mig så att hålla i en av stropparna i taket samtidigt som jag höll utkik efter något som kunde likna ett fort eftersom jag inte hade en aning om var jag skulle kliva av. Det syndes uppenbarligen vad jag var ute efter, för på en helt underbar muminsvenska frågade en man om jag skulle besöka det nionde fortet. Mannen, som var från Finland, var i Kaunas tillsammans med sin son och sina två barnbarn, och vi slog följe till fortet.


Jag valde att bara lösa en biljett för själva museet men man kunde även få följa med in i fortet tillsammans med en guide. Just då kände jag att jag inte orkade gå efter någon som pratar dålig engelska, men när jag väl kom ut från museet och började se mig omkring och tittade in i fortets gluggar, ångrade jag mig lite. Var lite för trött för att orka börja om och nöjde mig således med att gå runt och titta på fortet och minnesmonumentet.   

                     

 

Från 1924 och framåt var fortet ett fängelse. När Sovjetunionen ockuperade Litauen 1940 tog den sovjetiska politiska säkerhetstjänsten NKVD över fortet och fängslade politiska fångar. Det fungerade även som en mellanstation för de som skulle deporteras till Gulag i Sibirien. När nazisterna ockuperade Litauen var det så SS som tog över fortet och använde det och andra fort som avrättningsplatser. I det sjunde fortet mördades ca 3000 judar i början på juli 1941. I augusti samma år mördades ca 1800 judar och akademiker i det fjärde fortet. Den största massavrättningen av litauiska judar genomfördes dock här, i det nionde fortet under Die Grosse Aktion. Den 28 oktober valde SS-Scharführer, Helmut Rauca, från Kaunas Gestapo ut ca 9000 judar från gettot som nästa dag transporterades till nionde fortet och mördades. Det motsvarade 1/3 av gettots invånare. I november mördades drygt 1200 judiska kvinnor och barn i fortet. I december 1943 lyckades drygt 60 judar fly från fortet under arbetet med att kremera lik efter dem som mördats. De sista avrättningarna ägde rum i maj 1944. Mellan 1941 - 1944 mördades ca 50 000 judar i det nionde fortet. Majoriteten av dem var judar från Litauen men de kom även från andra länder. Fortet befriades av Röda armén i augusti 1944.


Det tog mig nästan hela dagen att ta mig till fortet och tillbaka. Men nöjd över att jag hittade det är jag!

Nu ska jag ut och dricka en kall och god öl.



Av Ryggan - 29 juni 2013 10:30

Jag var förvisso sen ner till frukost med bara 20 minuter kvar av frukosttiden. Men ändå! Det var en man med hästsvans som jobbade idag, och på vilka grunder han blivit anställd som frukostvärd kan man verkligen fundera över. Först var det någon som bad honom att plocka fram fler kaffekoppar. Då var det som om han fastnade i det momentet, för när han sedan blev ombedd att plocka fram ost och skinka som var helt slut, nickade han och fortsatte att plocka fram koppar som sedan blev assietter som sedan blev tallrikar. När detta var klart vände han sig så om och fick fram tre uppläggningsfat med ost, skinka och grönsaker. Det var alltså färdigt och bara för honom att ställa ut! Vi var flera personer som stod och väntade på hans porslinstravande och som nu kunde få något att lägga på brödet. Hästsvansens favoritsyssla måste ha varit att plocka disk från restaurangens fem små bord, för när jag bad om mer kaffe nickade han och sa "ett ögonblick", fortsatte att plocka disk innan han gick in i köket och började diska! Vilken supermupp!! Jag hoppas att det är han som jobbar imorgon så att jag kan ta ett kort på honom.

Något kaffe kom inte och jag iddes inte säga till honom igen utan gick upp på rummet och gjorde mig redo för en ny dag som turist i Kaunas.

 

Av Ryggan - 28 juni 2013 22:30

Första dagen i kaunas är så till ända och det har varit en väldigt blöt dag. Regn från morgon till kväll. Jag har dock försökt att se mig om litegrand i Gamla stan ändå.

       

Förutom det blöta turistandet och ett par museum har jag suttit på uteserveringar och läst och provat den lokala ölen. Den är söt, ganska god och kostar runt 13-14 kronor.
Imorgon säger yr.no att det ska bli bättre väder. Då ska jag se mig om lite grundligare.

Av Ryggan - 28 juni 2013 15:00

Frukost: inget att jubla över och det där med att plocka fram nytt när något tagit slut är inget som sker per automatik. Förutom kaffe med sump fanns det väldigt gott svart bröd och ost. I kantinerna för varm mat fanns äggröra, något slags plättar som jag inte kunde identifiera vad de var gjorda av, svart bönröra, korv och ...mos!! Gott så här på morgonkvisten :) Ett smaktest senare visade sig moset vara väldigt stabbig mannagrynsgröt.

Jag gav mig ut på upptäcktsfärd i Gamla stan i regnet.

Blessed virgin Marys church.

   

Jag tog mig ner till flodbanken och hade planerat att gå runt hela udden som Gamla stan ligger på, men det tilltagande regnet gjorde att jag genade något.

 

Trots regnet körde jag ett pass på ett utomhusgym innan jag flydde in i Kaunas slott, som greven Vytautas byggde i mitten av 1300-talet.
 

Eftersom norra delen av slottet är borta, bortspolat av floden Neris, är det inte så stort och det lilla museet gick fort att gå igenom.

Ut i regnet igen och nästa mål för att undvika vätan var Djävulsmusset. Att ta sig dit var dock inte så lätt eftersom den enda karta jag har bara har några få gatunamn utskrivna. På turistbyrån hade de heller inga kartor som jag kunde få. På vägen till museet hann jag bli riktigt blöt trots regnjackan. Mitt paraply hade jag fiffigt nog lämnat på hotellet. Jag blev också varse att gatorna saknar vägbrunnar och blev grundligt duschad av en förbipasserande bil innan jag lärde mig att gå tryckt intill husfasaderna. Kom tillslut fram till museet, betalade 18 kronor och ägnade sen en halvtimme åt att titta på djävlar och åter djävlar. Jag blev kanske inte så imponerad eftersom jag på första våningen mest tänkte på att det såg ut som något som Emil i Lönneberga suttit och täljt. På våning två var det skulptörer från olika delar av världen som bidragit med djävlar. Där fanns bland annat Hitler och Stalin med djävulshorn dansandes på en massgrav.

Innan jag gick ut igen passade jag på att besöka toaletten. Det fanns, som brukligt är, en för herrar och en för damer. Problemet var att det var svårt att avgöra vilken av djävlarna som var av honkön. Såg efter en stund att den ena hade bröst och saken var därmed avgjord.

Det regnade fortfarande och jag gick ner till Laisves aleja - Frihetsavenyn, som är den stora alleprydda gågatan och slog mig ner på en uteservering och beställde in mat och en lokal öl. Satt så där i regnet (under tak förstås) och tittade på litauer.

Av Ryggan - 28 juni 2013 00:15

Vi lämnade Skavsta klockan 21:10 och landade i Kaunas 23:20 litauisk tid. Jag hade inte lyckats klura ut var flygbussen stannade i förhållande till mitt hotell, så jag lät hotellet fixat med en taxi (182 kronor) till mig så jag kom fram till Amberton Cozy Hotel, mitt i Gamla stan, utan några problem. Trots sitt pris visade det sig vara ett riktigt fint hotell. Det har förvisso 4 stjärnor men eftersom det var så billigt, 1054 kronor för fem nätter, trodde jag att det skulle vara ganska sunkigt. Jag har dessutom en stor dubbelsäng, enkelrum till trots, med en ljushimmel ovanför. Några svagare lampor, eller varför inte en dimmer, skulle dock gjort den lite mysigare.

     

Av Ryggan - 27 juni 2013 20:45

Boarding på Skavsta flygplats.

Av Ryggan - 24 juni 2013 19:01

Kaunas är #Litauens näst största och Baltikums fjärde största stad och ligger där de största floderna Nemunas och Neris flyter samman.

     

Kaunas omnämns 1361 i samband med striderna med Tyska orden, men har troligen en betydligt längre historia. Det finns rester kvar av stadsmuren som byggdes till skydd mot de tyska ordensriddarna, kanske redan under 1200-talet. Det finns även en ruin kvar av borgen, som under senare delen av 1300-talet återuppbyggdes efter striderna med ordenstrupperna. På 1400-talet ingick Lituaen i en union med Polen. Hela 1600-talet blev ett ödesdigert århundrade med vanstyre i Warszawa, pestutbrott, storna bränder i Kaunas och en olycklig rysk invasion år 1655. Den allt mer försvagade unionen leddes av en rad odugliga adelsmän och under 1700-talet var den polsk-litauiska unionen mest en rysk lydstat. Den polsk-litauiska unionsstatens tredje delning 1795 gjorde att det inte längre fanns någonting kvar av Polen och Litauen. Litauen var under ryskt styre fram till tyskarnas ockupation under början av första världskriget. Hoppet om självständighet väcktes under en kort stund då Napoleon tågade genom Kaunas och Vilnius i juni 1812, men försvann samtidigt som de halvt ihjälfrusna resterna av den franska armén retirerade från Moskva. Vid slutet av den ryska tiden tillkom en ring av fort runt staden (som inte hindrade tyskarna från att relativt enkelt inta staden när det väl begav sig).


Självständigheten återvunnen... och förlorad.

När Ryssland försvagades av kaoset under första världskriget och ryska revolutionen, så passade Lituaen på att utropa sig som en självständig stat 1918. Polen, som också blivit självständigt, stred med lituaerna om Vilnius. Polen vann och Kaunas fick bli ny huvudstad i Litauen, vilket den förblev fram till 1940. Tiden som huvudstad innebar en betydande uppblomstring, många praktfulla byggnader och ett nygrundat universitet.


Så kom ryssen tillbaka... Röda arméns ockupation av Litauen 1940, innebar lidande och förtryck och Kaunas drabbades extra hårt. I juni 1941 gick flera godståg till Sibirien med stora delar av den politiska och intellektuella eliten, affärsidkare och bönder som motsatte sig tvångskollektiviseringen. 


...och sen kom tysken...  och terrorn fortsatte under nazisterna som i juni 1941 inleddde Operation Barbarossa. Tyskland gick till anfall mot Sovjet ockuperades Kaunas efter bara två dagar. Tyska Einsatzgruppe A, assisterad av litauisk milis, gick lös på den judiska befolkningen och förintelsen av Europas judar kan sägas ha inletts här. I mitten av september rapporterade den tyske gruppchefen Karl Jäger om 76 355 dödade, varav de flesta var judar, i Litauen. Redan i juli hade ett getto grundats i stadsdelen Vilijampolė och de gamla ryska forten gjordes om till koncentrations- och förintelseläger, där exekutionspatruller jobbade 24/7. Idag finns ett museum och ett minnesmärke vid Devintas Fortas (Kauno IX fortas).


Efter tyskarna kom så ryssarna åter... Röda armén återtog Kaunas 1944  och med det sovjettidens försummelser. De följande 10 åren deporterades mellan 120 000 - 300 000 personer till Gulag i Sibirien.


Litauen blev en självständig stat 1991 och är sedan 2004 medlem av EU och Nato.


Idag är Kaunas en modern stad med en bred huvudgata och många museér. De främsta historiska sevärdheterna ligger i den Gamla staden, relativt oförstörd av andra världskriget, som domineras av det eleganta rådhustornet och av ärkekatedralen. I den moderna stadsdelen kantas paradgatan Laisvės alėja - Frihetsavenyn - av affärer, kaféer, barer och restauranger.

Presentation


Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards