Inlägg publicerade under kategorin Cypern augusti - 2013

Av Ryggan - 9 augusti 2013 21:15

Så var sista dagen kommen och med den en enda lång väntan. Även om vi inte blev upphämtade förrän kl 19 på kvällen så kändes det som att det inte var någon idé att hitta på något. Vår första tanke var att checka ut senare för att få möjlighet att duscha och byta om innan vi åkte mot flygplatsen, men att betala 40 euros för en dusch kändes lite väl dyrt.

Det blev en dag med poolhäng och lite shopping efter att vi checkat ut. Jag tog även en promenad runt om i bukten och slank in på grannhotellet där det bara verkade bo ryssar. Det var väldigt mycket lyxigare än vårt hotell men det låg inte lika fint. Där fanns bland annat ett inomhus SPA och jag smög mig in för att se om det fanns duschar i något omklädningsrum som vi kunde låna. Duschar hittade jag, men stanken av gammal toalett gjorde inte att det kändes speciellt lockande. Ryssarnas dåliga toalettetikett igen...

Fina blommor hade de i allafall på rysshotellet.

När jag kom ut på piren till den lilla kyrkan fick jag bevittna en katolsk präst som välsignade tre barn (det är i allafall det jag tror att han gjorde). Han gick omkring och sjöng, viftade med rökelse och duttade och stänkte vatten på de små liven.

Vårt hotell sett från piren.

Klockan 19 kom bussen som tog oss till flygplatsen.

Jag frågade en reseledare om det fanns möjlighet att byta flyg och åka till Norrköping istället. Hon frågade hur många det gällde och jag svarade att det bara var för mig, en person. "Nej tvärr, det är fullt". Så varför ens fråga hur många det gällde? Hon sa att jag kunde vänta och se om det var någon som inte dök upp och på så vis få en plats, men då riskerade jag att missa flyget till Göteborg. Alltså checkade jag snällt in på planet mot Götet, men insåg sen att jag lätt hade hunnit att först kolla om det blev någon ledig plats till Norrköping, vilket det mest troligt blev. Det var fyra namn som ropades upp om och om igen och de fortsatte att ropa på dem fram till avgång. Mest troligt dök de inte upp. Om de valt att stanna och jobba på Cypern eller om de låg avsmullna i Aiya Napa förtäljer inte historien.

Vi gick runt på flygplatsen och handlade godis för våra sista Eurosar och försökte ha ihjäl tiden så gott det gick. Efter lång väntan fick vi så äntligen gå ombord och börja resan hem.

Av Ryggan - 8 augusti 2013 22:08

Ingen långfrukost idag eftersom vi skulle ut på ett första dyk redan klockan 09. M fick igår tillåtelse att följa med och göra grottdyket (hon som sa att hon bara ville göra ett dyk var nu på väg att göra sitt tredje), men hon fick inte följa med in i första grottan. Förutom M och jag hade vi med en liten pojke på 13 år från Huddinge och vi for till Back Caves i Cape Grecco. Det var lite av ett äventyr att ta sig ner till vattnet eftersom det innefattade viss bergsklättring. Med typ 25 kg på ryggen blir det lite otympligt. Väl i vattnet simmade vi genom tre grottor, simmade över och genom kalla strömmar som svalkade på riktigt!! och såg de vanliga små fiskarna. Inget anmärkningsvärt.

Dyk numero 2 gjordes i Cyklopes Cave. Vi åkte ner i ett av de lite mer flådiga bostadskvaretren och hamnade på en mer eller mindre obefintlig sandväg med stora hålor i, och voula! så kom vi till en undanskymd vik. M och lillkillen snorklade medan jag gick ner till 17,5 meter. Såg inga sköldpaddor, bläckfiskar eller något annat utöver det vanliga, men för tillfället är det tillräckligt att bara vara under ytan. Det är så stort där nere och vi dök längs en brant bergvägg. Det är magiskt!

Väl tillbaka på dykcentret fick vi frågan om vi kunde hjälpa lillkillen med översättningen av testet han skulle göra för att få sitt Advaced certifikat. Vi satt med honom i en timme och insåg att vi hade kunnat klara teoridelen utan att ens ha läst böckerna.

Tillbaka till hotellet för en väl förtjänt lunch på balkongen och sen blev det poolhäng resten av dagen.

Vid 17-tiden gick M och köpte oss varsin öl. Vid 18-tiden simmade jag och köpte öl :)
Fördelen med 2-eurosar är att de inte tar så stor plats i handen när man bara behöver 3 stycken och att de tål vatten.

Nästa anhalt blev balkongen. Där satt vi och tog det roligt innan vi gick ut för en sista kväll i vår lilla by. Igår fanns här ingen bankomat. Nu har de installerat en. Vi vet inte om det finns pengar i den ännu, men lilla Pernera har nu blivit komplett!

Den lokala ölen KEO tillsammans med några parti Backgammon i väntan på kvällens underhållning.

Av Ryggan - 7 augusti 2013 19:55

Frukost på balkongen i vanlig ordning och sen poolen. Eventuellt lite svalare idag, men knappast så mycket att det fungerar att göra något annat än att ligga i blöt. Klockan 13 återvände vi till rummet och fixade en god lunch innan vi gick till dykcentret för dagens dyk.

Vi fick dyka tillsammans idag igen, i bukten Da Costa strax utanför Protaras. Vi blev lovade att vi skulle få se sjöhästar redan innan vi klev i, och med lite tur även sköldpaddor. Förutom massor med småfisk, lite större färgglada fiskar och några ännu större fiskar samt en hög med ankare som låg utslängda lite här och var, fick vi se två sjöhästar. De bara hängde där och brydde sig inte det minsta om att vi låg på mage alldeles intill och tittade på dem. Förmodligen är de olidligt trötta på alla dykare som stirrar på dem dagarna i ända. Vi skrämde även upp några väl kamouflerade plattfiskar som verkligen inte syntes innan de började sprattla. Idag var vi nere på 10,1 meters djup. Mer än så får inte M gå utan cert. Efter 35 minuter var det tyvärr dags att gå upp till ytan igen.

Katterna på Cypern är små och otroligt söta.

Tillbaka till hotellet för en dusch och det obligatoriska glaset med kallt vin. Sen promenerade vi längs strandpromenaden till Protaras för att ta ut pengar (det enda dåliga med vår by är att det inte finns någon bankomat där). Vi passade på att äta middag i Protaras och det satt en liten tjej på restaurangen och kollade på Allsång på Skansen via webben. Undrars vem idolen är :)

Restaurangen lockade med en gratis drink efter middagen men varken maten eller drinken var dock något att hurra för.

Dags att knata tillbaka till Pernera så att vi inte missar kvällens underhållning :)

Av Ryggan - 6 augusti 2013 21:20

Eftersom vi inte behövde lämna tillbaka lilla vespan förrän klockan 11:30 så kände vi oss tvungna att motionera den lite även idag. Vi gjorde frukost som vi tog med, åkte till Konnon beach och hade picknick på en klippa i havet, medan vi tittade på alla morgonbadare. Värre ställen att äta frukost på finns absolut!

A short scooter movie:

Högersväng på vänstertrafikerad väg:

Filmning genom Pernera centrum:

När vi lämnade tillbaka vespan blev uthyrarkillen helt förfärad när vi sa att vi kört hela vägen till Larnaca. Han sa att det inte var möjligt och att det inte var tillåtet. Kraken trodde nog att vi tagit ut röda faran på motorvägen. När vespan var återlämnad skyndade vi tillbaka till hotellet för att byta om till bikini och sen bar det av upp till Windmill divers.

Vi fick börja med att vänta väldigt länge innan vi fick sätta ihop våra västar och blev till slut körda till Green bay för ett stranddyk. Jag behövde friska upp minnet eftersom jag inte dykt på 7 år och M har inget certifikat. Vi gick ner till 9,1 meter, såg massor av fiskar som vi även fick mata med bröd och vi fick göra massa konster bland alla statyer som stod där nere på bottnen. Det var riktigt kul! Det är inte varje dag man får stå på huvudet på en grekisk kolonn.

Fiskmatning

För min del väntar ytterligare tre dyk och M tänker sig göra ett till. Da Boss sa att de ska iväg och dyka på ett vrak imorgon, men dödade genast min glädje genom att säga att just det ja, jag får ju inte följa med eftersom jag inte får gå ner tillräckligt djupt. Hmpf!! Jag blev lite tröstad med att jag ska få dyka i en grotta i stället.

Väl uppe på torra land igen fick vi höra att vi gjort bra ifrån oss och att det finns potential. Känns ju skönt...
M som fick blodad tand skrev genast till en kollega, tillika dykinstruktör, och anmälde sig som elev till att ta sitt Open Water. Svaret löd; "30% av jordens yta delas av 650,000 miljoner människor. De andra 70% av ytan är till för de få utvalda = dykarna... "

Vi hastade tillbaka till hotellet, duktigt kissnödiga efter allt saltvatten vi svalt (vilket vi båda var coola nog att inte erkänna för någon). Vi åt lunch i hotellrestaurangen. Dyrt och inte speciellt gott. Fick ett fint kängurusegel på min burgare i alla fall.

Efter detta var det bara att ta tillflykt till poolen igen eftersom det är varm som i helvetet. Där låg vi som två sälar och väntade på att kroppstemperaturen skulle gå under kokpunkten.

När vi tröttnat på detta gick vi upp till rummet och tog en dusch innan vi satte oss på balkongen med ett glas kallt vin och tittade på solnedgången. Idag syntes den turkiska landremsan långt där borta väldigt bra.

Avslutningsvis sitter vi nu på en uteservering med varsin Keo - det lokala ölet - och pustar ut. Nu är det ju bara 28 grader varmt!! På andra sidan gatan pågår en parrotshow där de stackars pappegojorna cyklar och fotas på varenda unges axel. Snart gör Robbie Williams entré och det får vi ju inte missa...

Robbie Williams for the eavning. Han var faktiskt väldigt duktig.

Av Ryggan - 5 augusti 2013 23:15

Idag har det varit en Vespadag. Att hyra vespa i ett dygn kostade 25 Euro och till det fick vi varsin ursnygg hjälm.

Som lätt går att se på denna karta, så kör de på fel sida på Cypern. Kolla noga. Det är en liten, liten blå fläck på vänstra delen av Medelhavet.

M åkte iväg på en liten övningskörningstur medan jag, utan att tänka på det, gick genom hela byn med hjälmen på huvudet. Kan väl konstatera att det är sköna hjälmar.

För att underlätta för alla så är hyrbilar och hyrvespor försedda med röda nummerplåtar så att alla ska förstå att det är turister som kör och att det därmed kan ske lite tokigheter. M skötte sig dock galant och höll sig på rätt sida nästan hela tiden :)

Först åkte vi mot Famagusta, den turkiska sidan av Cypern.

I södra delen av staden ligger stadsdelen Varosha (Varosia, Maras), som fram till 1974 var en turistdestination med hotell, bostadshus och butiker längs stranden. När turkiska militären under sensommaren 1974 invaderade norra Cypern flydde invånarna i panik och Varosha har sedan dess spärrats av helt. Stadsdelen är inhägnad med taggtråd, oljefat och presenningar och hela stadsdelen förbjuden att vistas i. Hotellen faller samman pga brist på underhåll och ogräset och kaktusar har tagit över asfalten. Anledningen till att området förfaller är punkt 5 i resolution nr 550 av FN:s säkerhetsråd, antagen 1984, som slår fast att endast invånare i dåvarande Varosha ska få bosätta sig i området igen.

Höghusen i stadsdelen är övergivna men står fortfarande kvar med svarta fasader. Det finns även ej färdigställda byggnader och arbetskranar står övergivna mitt i stadskärnan. Ett Tjernobyl light, typ. Privatpersoner kan dömas till böter och i vissa fall fängelse om de olovligt ger sig in i området.

Det finns gott om halvdagsturer till Famagusta då man åker till staden med en guide. Om man får gå in i staden låter jag vara osagt. Man åker i allafall över till den turkiska sidan och får på så sätt se staden på närmre håll.

Eftersom vi befann oss på den grekcypriotiska sidan och inte hade några pass med oss för att ta oss över till den turkiska sidan fick vi nöja oss med att se spökstaden på väldigt långt håll. Det fanns möjlighet att betala några euro för att få se en film om staden samt att få gå upp i ett litet torn för att titta på staden. Kort får man ju inte ta på den... Vi hoppade över både film och torn. Det ligger gott om filmer på youtube om man vill ta sig en titt. Här är en film på ca 10 minuter som berättar om stadens uppgång och fall.

Mer än så här såg vi inte av Famagusta.

Lite besvikna över att inte få se mer än en övergiven stad på väldigt långt håll, åkte vi vidare. Vi hade ingen karta och egentligen ingen koll på åt vilket håll vi körde. Efter många om och men kom vi på rätt kurs och satte av mot Pernera igen. Vi dumpade lite mat som vi handlat på ett stort Lidl innan vi åkte till Protaras och svalkade oss med en glass. Att äta glass i närmare 40 graders värme frammanar dock hetsätning och är egentligen inte att rekomendera.

Vi åkte vidare mot Cape Greco, något som stod omnämnt i broschyren från Apollo som något man bör se när man är på Cypern. Vi gjorde först en avstickare mot Konnon beach. En otroligt vacker strand med sjukt blått hav intill ett duktigt lyxigt hotell.

Grecian Park Hotel, där en natt bara kostar omkring 8500 kronor natten. Som hittat!!

Vi såg dock hotellet nere ifrån stranden eftersom vi åkte på den lilla serpentinvägen genom skogen.

När vi avundats dem som bor på det lyxiga hotellet vid den fina stranden åkte vi vidare och svängde snart ner mot Cape Greco. Lite grusvägskörning till dess vi nådde havet och alla klippor. Väldans fint!

När vi sett oss om en stund så tog vi oss ner till havet för ett dopp. Det svalkade en liten stund i allafall.

Vi åkte vidare och tog sikte på Aiya Napa, men aktade oss noga för att åka in i stan. Vi passerade bara utanför och körde vidare mot Larnaca.

Vi bodde i närheten av pariserhjulet vår första horribla natt.

Vi bestämde oss för att köra mot Larnaca men eftersom vi fortfarande inte hade någon karta blev det knappast raka vägen. Vi åkte genom många små byar där vi på riktigt blev ordentligt uttittade. Tror inte att det hör till vanligheterna att två tjejer är ute och kör vespa. Ännu mindre vanligt är det nog att två tjejer kör vespa genom byar som ligger långt från de stora turistorterna. Vi blev hejade på, vinkade till och det tutades en hel del på oss. Jag är tämligen säker på att det inte var för att vi är två väldigt snygga brudar, utan för att de helt enkelt tyckte att det var kul.

Lite bilder från vår roadtrip.

Slutligen nådde vi Larnaca, staden där vi landade i fredags kväll. Mest troligt så var Larnaca en blomstrande turistort förr i tiden, men idag så känns det som att staden som turiststad passerat sitt bäst före datum. Det var många hotell som såg mer eller mindre fallfärdiga och övergivna ut och det var mycket tomma butiker. Den stora strandpromenaden kändes inte heller så jättespännande.

Vi hittade inget som lockade och drog så mycket i Larnaca utan vi åkte ganska snart vidare, nu med en karta! Trots den lyckades vi komma lite på avvägar. Inte bara vårt fel, för det där med att skylta begripligt, det är faktiskt inte cyprioterna bra på. Vi tyckte inte att felåkningen gjorde något. Det innebar bara att vi fick se ännu mer. När vi lämnade kusten körde vi plötsligt in i en militär zon och där fick vi inte längre fotografera.

Till största delen var faktiskt zonen bara skog, så vad är det som är så hemligt egentligen?

När vi kom i närheten av den turkiska gränsen märkte vi skillnaden på byar på den grekcypriotiska och den turkiska sidan. På den turkiska sidan såg det mer fattigt och eländigt ut och vi åkte förbi vakttorn med beväpnade vakter.

Björnen Balookaktusfrukter

När det blev mörkt och vi började bli hungriga, stannade vi i den lilla byn Deryneia där vi åt middag på en otroligt mysig restaurang där det även bjöds på livemusik.

På torget på andra sidan gatan satt, som i alla byar, männen och drack kaffe. Kvinnorna? Förmodligen hemma och sköter hem och barn.

'

Maten var underbart god och stämningen på restaurangen var på något sätt väldigt familjär. Den lilla familjen som bjöd på underhållningen förhöjde också stämningen.

Två korta filmsnuttar från den sjungande (och dansande) familjen.

Våra bordsgrannar var britter, sedan länge bosatta här på Cypern, som gav oss många bra tips på vad vi bör se och göra.

Bordsgrannen åt andra hållet blev helt betuttad i M och gav henne en bukett basilika, en gurkskiva och slutligen fick hon hans nummer med en invit om att ses i morgon över en drink.

När middagen var avnjuten och vi hade skrattat gott i trevligt sällskap, hoppade vi upp på vespan och åkte tillbaka mot Pernera. Först poppade vi in på Windmills Diving School för att höra om det finns någon möjlighet för dykning. Vi blev tillsagda att infinna oss i morgon klockan 10 för ett repetitionsdyk. Kul!!

Vi körde ner vespan till hotellet, tog varsin dusch och ett glas vin på balkongen innan vi gav oss upp till bargatan för en öl bland övriga turister.

Av Ryggan - 4 augusti 2013 22:30

Vi promenerade fram och åter i Protaras och det är rätt så galet här också när kvällen väl gör sitt inträde. Man behöver absolut inte vara utan festandet bara för att man inte bor i Aiya Napa.

Efter att ha blivit tagna för ryskor av ett antal inkastare satte vi oss på en restaurang och åt varsin pizza, som knappast var någon smaksensation.

Extremt roliga kycklingar som skrek när man klämde på dem. Klämde man på fler än en så blev det ett vansinnigt kackel :)

Vi hade tänkt att gå och titta på vattenshowen som Prataras verkar vara känd för, men det visade sig att den kostade 26 Euro per vuxen, och så bra tror jag inte att den är. Jag har sett det som sägs vara världens största vattenshow i Dubai, och tror dessvärre inte att Protaras kan toppa den även om de omdömen som finns på TripAdvisor generellt är positiva.

Vi bestämde oss för att gå tillbaka till Pernera istället och hittade en smart genväg som tog oss ut på en grusväg mitt ute i ingenstans där det verkligen var kolsvart! Efter att vi gått i en vid båge kom vi slutligen tillbaka till Protaras strandpromend. Bra jobbat! Vi fick i allafall se väldigt höga vasstrån och Protaras by Night.

Av Ryggan - 4 augusti 2013 18:43

Har just tagit oss via strandpromenaden till Protaras. Det är fortfarande extremt varmt och viss risk för att vi smälter bort.

Denna extremt heta dag började med en god frukost (förmodligen smakar allt gott med den utsikt vi har) som M inhandlat på sin morgonpromenad och sedan kockade ihop. Till frukost serverades även ståtlig utsikt och olidlig hetta.

Min privata lilla kock :)

Efter frukost tillbringades sedan dagen vid, men mest i poolen, i hopp om att finna lite svalka. Rätt så långtråkigt, men det funkar verkligen inte att göra något annat. Jag har redan läst ut en av mina två böcker vilket jag gjorde liggandes i poolen med boken på poolkanten. Den blev duktigt blöt men vad gör man inte för att överleva. Bör också tilläggas att när jag vistas ovanför vattenytan ligger jag i skuggan under ett parasoll med solskyddsfaktor 50 och förgås medan M ligger väl insmord i stekolja mitt i gassande solen. Vi matchar varandra dåligt på det området.

Av Ryggan - 3 augusti 2013 22:30

Vi tog en taxi från Ayia Napa till Pernera för 15 euro och kom till en helt ny värld!

Hotellet Myroandrou Beach Apartments, ligger just intill havet och i receptionen fick vi förutom en TVkontroll även en kontroll till AC! Rummet låg på tredje våningen med en balkong med havsutsikt. Eventuellt har vi 100 meter till havet och lika långt till poolen. Det är så fint!!

Lägenheten var stor och fräsch med ett litet kök, ett stort badrum med badkar och ett stort rum med skjutdörrar ut till balkongen. Från sovrummet kunde man öppna en lucka i väggen till stora rummet så att man från sängen kunde se ut soluppgång och solnedgång genom glasdörrarna.

Vi började med att bada i den lilla viken just nedanför hotellet. Solstolarna och parasollen nere på stranden kostade 2 euro styck medan de var gratis uppe vid poolen. När vi svalkat av oss lite gick vi upp till en av de små butikerna och handlade lite lunch och kall öl. Vi satt sen på balkongen och bara njöt av att semestern nu äntligen börjat.

På kvällen piffade vi till oss lite och gick upp på byn för att äta middag. Vi beställde in Cyproitisk mezetallrik vilket visade sig bli väldigt mycket mat. Det mesta var gott, men inte riktigt allt. En tallrik med strips känns inte som en genuin cypriotisk rätt men är nog cyprioternas sätt att tillfredsställa de horder av britter som rör sig på ön.

Vi provsmakade alla rätter men lyckades långt ifrån äta upp allt och rullade sedan vidare längs huvudgatan där vi ägnade oss åt lite barhopp. Trots att byn är ganska liten så är urvalet ganska stort. Det finns även typisk superturistisk underhållning, denna kväll i form av en Elvis.

Finn 5 fel:

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du