Inlägg publicerade under kategorin Lissabon

Av Ryggan - 18 december 2014 13:43

Efter att jag surat färdigt så gick vi ut för att se oss om en sväng och för att få i oss lite mat. M hade hittat en vegetarisk restaurang i sin lilla guidebok som hon ville gå till och vi letade oss fram bland ruffiga hus och trånga små mörka gator. Vi hittade den!! Men... den var stängd.

Vi gick vidare och tog sikte på borgen och hamnade i närheten av Rossio där vi poppade in på ett litet kebakhak. Ett sådant där hål i väggen, där vi beställde varsin falaffel och en öl i platsmugg. Vi fick äta ståendes och till allmän beskådan, men det var supergott!!

Utan att egentligen veta vart vi var och vart vi skulle, så knatade vi bara runt.  Vi hade läst om att det skulle finnas hur mycket barer som helst i Bairro Alto området, men det var uppenbarligen inte där vi var. Vi hamnade i Baixaområdet där de flådiga affärsgatorna ligger, och där lyste ölhaken med sin frånvaro. Vi hittade slutligen ett hostell som hade bar i nedervåningen där det satt en trubadur och spelade alldeles förfärligt högt. Vi gick in och drack en öl och spanade på församlingen som mest bestod av unga och ganska välfyllda (alkoholmässigt) amerikaner.

M var trött och ville tillbaka till hotellet. Hon ville inte gå hem och jag fick ge med mig och sätta mig i ännu en taxi. Jag upptäckte att jag inte hade någon aning om var vi bodde och M försökte att lära mig namnet genom att säga att jag skulle tänka på Real Madrid för att komma ihåg att vi bor på Real Palacio. Det ska jag väl kunna klara!

Av Ryggan - 18 december 2014 12:44

Jag mötte M vid Rossio runt klockan 16 och vi gick och åt en sen lunch innan vi hoppade på tåget till Sintra. Det tog oss ca 45 minuter att ta oss dit och det kostade 4,50 Euro/person tur och retur.

Sintra sägs vara en av de finaste städer man kan besöka i Portugal och det är nog sant! Staden ligger inbäddad i Serra de Sintra ca 25 km nordväst om Lissabon. Två bergstoppar kröns av påminnelser om Sintras storhetstid: Castelo des Mouros, ruiner efter ett slott som uppfördes av de ockuperande morerna på 700-talet och Palacio da Pena, ett mångfärgat fantasipalats som en tysk adelsman lät bygga till sin portugisiska hustru.

När vi kom till Sintra var det redan skymning och det hade även blivit ganska kallt. M hade klänning och en tunn skinnjacka på sig, utan vantar och halsduk och frös så att hon hackade tänder. Vi poppade således in på första bästa café för en värmande kopp te och ett ganska sliskigt bakverk.

Vi smålubbade sedan upp mot slottet Palacio Nacional de Sintra, som ligger mitt i staden, för att hålla värmen och det blev något bättre efter att hon köpt en stickad halsduk vid ett stånd. Slottet kallas även det kungliga slottet. Det har varit de portugisiska kungarnas sommarhus sedan början av 1300-talet, men slottets utseende har blivit alltmer egendomligt och slumpmässigt i takt med att flyglar lagts till genom århundraden. De två mycket konstiga konformade skorstenarna användes för att kunna släppa ut röken när man stekte hela oxar inför de stora banketter som hölls för besökande dignitärer.

Trots att dagen inte blev som planerat och vi kom till Sintra sent när det redan var mörkt och kallt, så var det helt klart värt att åka dit. Det var verkligen så vackert!! Hela Sintra är pyntat med lampor och eftersom det var andra advent så var det både körsång och musikkår. Skulle dock vilja se mer av det, för jag tror att parken, borgen och slottet da Pena uppe på berget är väl värt att se.

Ett av husen längs vägen upp mot torget.

Efter en dryg timma hade M fått nog och smärre köldskador, så vi lubbade tillbaka till tåget och åkte tillbaka till Lissabon igen. Väl framme vid Rossio tog vi en taxi till hotellet. Taximannen visste uppenbarligen inte var vårt hotell låg och hoppade ideligen ut ur bilen för att fråga sina kompisar om vägen. Han var otroligt söt och stannade taxametern så att vi inte skulle behöva betala för hans felkörningar. M satt redo med pengarna och jag sa att jag tyckte att hon borde få bra dricks för att han var så omtänksam. M svarade att han fick ta det som bjöds, för hon orkade inte trassla med fler mynt. Vi hoppade ur bilen och tackade för oss. Väl inne i hotellobbyn upptäcker jag att jag lagt kvar min plånbok i taxin.... Mannen fick alltså rejält med dricks på en si så där 20 Euro.

Helt ofattbart!! Alla våra pengar har mer eller mindre gått åt till ingenting!!

Efter varsin varm dusch gick vi ner till hotellrestaurangen och åt deras buffé som såg mer trevlig ut än den smakade. Liksom vid frukosten så var det efterrätterna som man satsat mest på. Det blev ingen sen kväll och efter en öl gick vi tillbaka upp till rummet för att ta kväll. Klockan ringer tidigt imorgon och det blev ju inte så många timmars sömn under natten som var.

Pratade några minuter med   där hemma och nu känns det så där härligt och mysigt trots att jag inte skulle haft något emot att stanna för att utforska Lissabon ännu några dagar.

Av Ryggan - 7 december 2014 15:15

Eftersom M inte ville gå upp och jag var rastlös och uttråkad, så jag gick jag helt enkelt ut på egen hand. Jag tog mig först till toppen av Parque Eduardo VII där jag satt och tittade på utsikten i den värmande solen.

Eftersom jag inte hade något att göra så hoppade jag på en av sight seeing bussarna som kom förbifarande. För 15 Euro fick jag åka runt i 2 timmar och se saker i staden samtidigt som audio guiden berättade en massa saker för mig. Mellan berättandet fick jag lyssna på en massa oändligt trist Fadomusik. Den portugisiska folkmusiken är inte så muntert klämkäck som den irländska direkt. Mycket svårmodig och fasligt tråkig...

Denna busstur tog mig runt hela staden och trots att det var lite väl kallt att sitta där uppe på taket så var det ändå kul att se lite mer av Lissabon.

Klockan 15 fick jag kontakt med M och bestämde mötesplats på Rossio station.

Av Ryggan - 7 december 2014 12:30

M följde med upp och åt frukost i morse innan hon somnade om igen. Nu vill hon inte gå upp. Jag har tråkigt och vill åka till Sintra!

Av Ryggan - 7 december 2014 08:45

What happens in Lissabon, stays in Lissabon.

Det var vad M sa då hon kom till hotellrummet runt 04:30...

Tidigare på kvällen:

Vi tog oss ner till kvarteren i Bairro Alto där alla barer och uteställen finns. Vi satte oss på en liten restaurang för att äta lite småplock, innan vi gick vidare bland barerna. Det var livemusik nästan överallt och vi trängde oss in på en som kändes lovande. Det tog inte lång stund förrän vi fick sällskap av två brittiska bröder och deras mamma. De var ute och firade att mamman skrivit på ett kontrakt på en lägenhet här i Lissabon. Vi slog följe med dem till ytterligare en bar. Där blev mamman lite gramse på mig och M då vi bjöd den ena brodern, som rökte som en skorsten, på en portionssnus. Hon trodde att vi gav honom droger :)

Partyt i Bairro Alto pågick både inne på barerna och ute på gatorna.

Lillebror följde mamma hem, och vi tog med storebror till ännu en bar där vi snart fick sällskap av två portugiser som inte kunde prata engelska. Vi dansade och vi dansade och vi dansade kvällen lång. Vi drack många öl och dansade ännu mer. Lillebror kom tillbaka och hann också med att dansa. Av någon anledning gav M mig sin jacka, och när jag tyckte att det var en bra idé att åka till hotellet så var hon borta. Hm... Nåja. Festen var långt ifrån slut men jag tog en taxi och lyckades med konststycket att be chauffören att köra till Real Madrid palacio på Marcus Strasse. M hade övat med mig hela dagen för att jag skulle komma ihåg namnet på hotellet och hon sa att jag skulle tänka på Real Madrid, vilket jag ju gjorde!! Hotellet ligger förvisso på Rua Tomas, men jag kom i allafall ihåg att det var en av lärljungarna och jag tycker inte att man kan begära mer än så. Att jag sa Strasse i stället för Rua, var för att jag tyckte att jag var rolig. Jättekul!! Hur som helst så tog taxisen mig till hotellet på en liten grisblink och det kostade bara typ 5 Euro. Jag kände mig grymt impad.

När jag kom upp på hotellrummet försökte jag att ringa till M som inte svarade. Hon ringde en stund senare och sa att hon var på väg till hotellet. Hon hade som tur var en egen liten peng på sig eftersom det var jag som hade plånka med ut.

Nu ska jag väcka henne och fråga om hon är sugen på frukost

Av Ryggan - 6 december 2014 18:15

Den så kallade SPA-avdelningen (bilderna de har på hemsidan är lite snyggare) var så klart ett stort skämt. Där fanns ett bahandlingsrum, en vanlig bastu, en ångbastu och bara en liten bubbelpool som dessutom var ganska kall och därmed inte speciellt angenäm att ligga i. Dessutom var det väldigt kallt inne i själva rummet så jag ställde bastudörrarna på vid gavel för att få in lite värme.

Vi drack ett glas vin och bubblade tappert innan vi gick och duschade och nu är vi tillbaka på vårt rum för att piffa till oss inför kvällens utgång.

Av Ryggan - 6 december 2014 16:30

Vi gav oss ut och letade oss fram till slottet Castelo Sao Jorge. På Praça da Figueira stod det jump on jump off-bussar uppradade och vi gick fram och kollade om det fanns någon tur som kunde tänkas vara intressant. Vi avstod dock och började istället promenaden upp mot Castelo Sao Jorge. På vägen upp hittade vi en väldigt trevlig utsiktsplats som gav oss en fantastisk vy över staden och floden. Vi betalade inte för att gå in i själva slottet utan gick bara runt bland de små gränderna innanför fästningsvallarna. Efter en liten paus på ett torg där vi köpte en kaka att dela på, så gick vi vidare.

Vi stannade vid ännu en utkikspunkt och där slog vi oss ner i varsin sackosäck och drack en öl. Strålande solsken, varmt och skönt med en fantastisk utsikt. Det kan inte bli så mycket bättre en dag i december!!

Vi gick upp mot Lissabons katedral som låg på nästa kulle. Vi stannade till just utanför för att beundra utsikten åt andra hållet och då säger M med en oerhört lugn och behärskad röst att det är någon som varit i hennes väska och tagit hennes plånbok. Jag trodde att hon skämtade med mig eftersom hon var så lugn, men icke. En ficktjuv hade varit framme och våra pengar var borta. Kul!! Malin vet inte exakt hur mycket hon hade tagit med sig ut men vi tror att det var ca 70 Euro som någon annan fick glädjas åt. Utan att tro på det så gick vi tillbaka till den restaurang där vi druckit ölen för att kolla om plånboken kanske låg kvar där vi suttit. Självklart gjorde den inte det. Förutom avsaknaden av pengarna så blev det heller inget besök i katedralen.Synd att vi inte köpte de där biljetterna till en av bussarna. Då hade vi i allafall fått något för våra pengar.

Lusten att upptäcka saker försvann något men vi tog oss ner mot de nedre kvarteren i Baixa till torget Praça do Comércio där vi satte oss ner på en restaurang för att äta lunch. Jag hade ca 25 eruo på mig, så det räckte till både öl, vin och mat. Vi satt så och tittade ut på commersen på torget där man hade den portugisiska varianten av Radiohjälpen.

Vi gick genom den stora triumfbågen till Rua Augusta, huvudgatan med shopping. Det fanns ju inte så mycket pengar att shoppa för, så vi passerade den ganska kvickt och kom till Rossio, som är Lissabons centrala torg. Vi poppade in på stationen för att kolla när tågen går till Sindra och vad det kostar. Tågen går hela tiden och det kostar typ 4,50 Euro t/r. Gott. Imorgon blir det en tur till Sindra.

Vi promenerade längs Avenida da Liberdale upp till kolonnen på Praça Marques de Pombal där vi vek av för att komma till vårt hotell. Vi köpte med en flaska vin hem, som nu ligger på kylning. Nu ska vi gå ner till SPA-avdelningen och bubbla.

Av Ryggan - 6 december 2014 10:33

Hurra!! Det är strålande vackert väder!!

Nu är frukosten avklarad. En frukost som mest bestod av kakor och söta saker. M åt glatt av en sötsliskig efterrätt.

Nu ska vi ut och se lite av Lissabon och njuta av solskenet!! Har ju varit dåligt med den varan hemma i kära Svedala där det varit det "Gråaste november på över 100 år" enligt SMHI. Då kan man verkligen behöva lite solsken!

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du