Inlägg publicerade under kategorin Sverige

Av Ryggan - 8 augusti 2014 21:58

Planerar för en liten tur till Marstrand och ett besök på Carlstens fästning nästa lördag men väderprgonosen ser än så länge inte så lovande ut. Hur kan det vara så kallt och blött där när stora delar av Sverige bokstavligen brinner upp!?!

Av Ryggan - 15 juni 2014 18:52

Hemkommen efter en superbra helg med fantastiskt väder! Dessvärre finns det en baksida med att vara ute i naturen och tälta. All utrustning måste saneras när man väl kommer hem igen. Förvisso var tältet torrt när vi packade det, men det behöver ändå tas upp och packas om så att spindlar, kottar och tallbarr kan avlägsnas. Spritkök och grillgaller måste rengöras och sen ska allt upp tillförrådet. Efter det ska även människor och kläder saneras från röklukt.

Lika så gott att sätta igång med bestyren.

Av Ryggan - 15 juni 2014 17:30

På vägen hem från Tivden kom vi på den briljanta idén att även kolla in naturreservatet Harge Udde. Det låter som att vi är värsta naturnördarna, men det handlade mest om att det var så fint väder att vi inte vill tillbaka till stan riktigt än. Strax söder om Stora Hammarsundet vek vi så av och åkte ner till Harge Udde där vi bara skulle gå ner till stranden och kolla. Dit var det bara 0,5 km. När vi ändå tagit oss dit, så skulle vi bara kolla in Korpaberget där vi träffade på ett galet par som frågade om vi inte skulle bada. I Vättern!! Skulle inte tro det va. De påstod att det hade varit uppfriskande...  På ett litet kick hade vi så gått hela vandringsleden och var tillbaka på parkeringen igen.

Leden tog oss längs klippstränder som ligger helt öppet för Vätterns vindar och vågor, och det var verkligen vackert på sina håll och det kändes som att vi var vid havet. Mycket mer än så var det inte, och om man inte är intresserad av att titta på pippifåglar, så finns det egentligen inte så mycket här att göra.

Av Ryggan - 15 juni 2014 14:30

Vi glömde visst att gå och lägga oss igår kväll och klockan hann med att bli 04:30 innan vi upptäckte vårt misstag. Då var det så här vackert ute...

En del vin hade hunnit med att sina från boxen men jag tror inte att vi sjöng för grannarna på andra sidan sjön hela natten. När vi vaknade var de borta.

Ännu en dag med vackert väder som vi startade med frukost med utsikt över sjön. Vi rev tältet och släpade tillbaka packningen, som nu blivit något lättare, till bilen. Vi åkte raka vägen till Vitsand där vi nu ligger och lapar sol och tar igen lite av den förlorade nattsömnen.

Av Ryggan - 14 juni 2014 20:45

Det blev inte den goda nattsömn jag hoppats på och som brukar infinna sig när jag sover ute i skogen eftersom jag har frusit något alldeles förförligt under natten. Kanske dags att investera i en ny sovsäck...

Dagen bjöd på strålande solsken med orkanvindar. Det var åtminstone så det kändes medan vi satt och höll i allt som kunde tänkas blåsa iväg samtidigt som vi försökte få i oss frukosten. Nog kan man ha sämre frukostvy än det här?

Efter frukost och tanborstning gav vi oss ut på tur i omgivningarna. Först åkte vi till själva samhället Tived där vi hittade en liten lanthandel som vi besökte för att köpa tändstickor och kex. Förutom en kyrka och ett litet café (förmodligen bara öppet under sommaren) fanns det inte så mycket mer att hitta i Tived. Vi åkte vidare och tog oss via småvägar med fantastiskt vacker landskap. Här kan man verkligen snacka om svensk sommaridyll!

Vi tog oss till Ösjönäs där vi hittade Tivedens aktivitets- och äventyrscenter. Här kan man bland annat hyra kanot, rida och klättra i en höghöjdsbana. Vi promenerade runt lite i området och provade en "balansstock" med uthuggna steg, vilken inte kändes som en allt för stor utmaning.

Från Ösjönäs åkte vi en liten grusväg in till själva nationalparken där vi valde att gå en av lederna som tog oss till Vitsand. Under vår vandring sprack det upp och blev ordentligt varmt ju mer vinden mojnade. Väl framme vid stranden hade det varit skönt med ett dopp men vi hade inte några badkläder med oss. Jag lyckades tappa ner mitt linsskydd till kameran från en klippa och fick klättra ner och bada fötterna i det ljuvligt varma och sköna vattnet. Vi plaskade runt en stund innan vi återtog vår vandring. Vi vek av mot Stigmanspasset, som är en stor och djup spricka där vägen genom parken går. Förr i tiden låg stråtrövare här och lurade på förbipasserande sällskap, vilket gjorde att man inte gärna passerade genom Tiveden utan beskydd.

Dessvärre är det svårt att förmedla skönheten i denna vilda skog med sina gyllene tjärnar, stora klippblock, sina slingrande rötter och det fantastiska lugn som är. Det måste upplevas!!

Väl tillbaka tillbaka vid besökscentretstal vi med oss några (tre för att vara korrekt) vedklabbar och åkte vidare.

Nästa anhalt var Junker jägares sten, den största lösa stenen i nationalparken, där jag förgäves försökte att klättra upp. Den har en är 15 meter hög, så det kanske var lika så bra att jag inte lyckades för då hade jag väl aldrig tagit mig ner igen...  På riktigt. Stenen är enorm!!!

Myten om Junker Jägare:

Junker Jägare var en norsk jägare som blev förälskad i en fager jungfru av den aktade Sverkersläkten - och kärleken var sannerligen besvarad. Jungfruns far däremot hade emellertid lovat bort dottern till en mer "passande" motpart. Natten före bröllopet rymde jungfrun med jägaren. De slog läger under det väldiga klippblocket i Tiveden.

Fadern beordrade sitt folk att förfölja de flyende och föra tillbaka dottern död eller levande. Medan jägaren var borta för att söka något ätbart nådde förföljarna fram till lägerplatsen. Med ett spjut dödade en av dem jungfruns hund. Flickan slungade tillbaka spjutet som träffade kastaren rakt i ögat och segnade död ned. Kampen var emellertid alltför ojämn och slutade med att jungfrun halshöggs på platsen. Dramat slutar med att Junker Jägare i sin sorg återväder till sitt hemland och aldrig mer hörts av i Tiveden. Det sägs att man ibland i skymningen kan se en huvudlös jungfru vandra? runt stenen. Ibland är det en jägare med en fjäderprydd hatt och med en tjäder på ryggen som vandrar runt det enorma klippblocket.

Vi orkade inte vänta på att den huvudlösa jungfrun skulle dyka upp utan åkte istället tillbaka till Stenkällegårdens camping för att fylla på dricksvatten och så klart, hälsa på trollen :)
Här kan man nyttja duschar och toaletter, handla, fika och äta. Om man inte tycker om att bo fullt så nära naturen som mitt i skogen, kan man så klart bo här och ha närheten till naturen.

Så åkte vi till vår tältplats för lite vila efter dagens strapatser. När det var dags att tända elden blev det så mycket lättare med de tre torra vedbitar vi lånat med oss och när de brann fint var det inte så svårt att få fjutt på den lite fuktiga tallefjanten. Vi har nu grillat ännu en gourmetmiddag, spelat back gammon och sjungit kampvisor vid lägerelden. Jag undrar om paret som tältar på andra sidan sjön uppskattar vår skönsång.

Av Ryggan - 13 juni 2014 23:15

Man kan kalla det brist på fantasi eller bekvämlighet eftersom vi åkte till Tivedens nationalpark igen. Jag påstår att det är för att där är så fantastiskt vackert!!

Vi hittade en tältplats alldeles  intill vattnet och vi hade tur med vädret, för vi hann få upp tältet och lägga champangen på kylning i sjön, innan det började regna. Men å andra sidan... det var knappt värt att kallas regn. Molnen hängde tungt resten av kvällen, men något regn blev det inte.

Vi poppade upp champangen, grillade och åt gott och satt och gottade oss vid brasan. Lite av livet på en pinne!

Nu är det kvällen och dags att krypa in i tältet och sova.

Av Ryggan - 17 maj 2014 14:09

Strålande vackert väder, trevligt sällskap och ett mycket fint hopp!!

Nu vill jag självklart hoppa mer!!

När jag kom till fallskärmsklubben, fick jag ikläda mig en overall och en sele som satt tight mest överallt. Min tandempilot - Arvid - såg helt förtvivlad ut när jag sa att jag var kissnödig först efter att han spänt fast alla remmar. Det kanske inte alls var något roligt skämt, det var kul att se hans reaktion.

När jag var påklädd var det en kort genomgång om hur jag ska hålla händer och kropp vid själva uthoppet. Jag trodde att jag skulle vara eller bli lite nervös, men jag kände mig verkligen hur lugn som helst.

Vi var 8 personer som packade in oss på golvet i planet men 2 lämnade oss redan på 1000 meters höjd. Jag satt mellan Arvids ben och hade fotografen mellan mina. Närhet är förvisso mysigt, men lite konstigt när det är helt främmande pojkar.

På ca 4000 meters höjd var det så dags för mig och Arvid att hoppa. Först skulle jag förstås spännas fast i honom och jag blir tillsagd att sätta mig i hans knä. När jag väl fick sitta på golvet igen satt jag väldigt nära honom. Så var det dags för oss att i cynkad rumprytm ta oss fram till dörren där Arvid räknade till 3 innan vi trillade ut.

Jag trodde att det skulle vara mer hissnande men det var bara härligt och dessvärre tog minuten av fritt fall slut alldeles för fort. Coolast var när vi hade armarna längs med sidorna och dök neråt.

När skärmen väl vecklats ut hade vi några minuters svävande när det bara var mysigt. Vi svängde två gånger och det var hysteriskt roligt.

Landningen gick hur bra som helst och jag höll upp benen just som jag blivit tillsagd och vi studsade till och landade på våra rumpor.

Mycket roligt litet äventyr!!

Av Ryggan - 6 maj 2014 13:44

Just fått meddelande från Linköpings fallskärmsklubb att jag är välkommen att göra mitt tandemhopp hos dem på söndag kl 09:30. Skönt att jag har fem dagar på mig att gå omkring och vara skitskraj!!

När jag läser deras käcka tandemberättelse, så låter allt så fantastiskt underbart. Jag kommer att selas fast framför en främmande människa som jag sedan ska sitta med på ett flygplansgolv i 20-30 minuter innan vi når rätt höjd för själva hoppningen. Under den tiden tycker de att jag ska njuta av utsikten över Östergötland. Eller hur!!! Kanske om jag stoppar i mig några valium innan...

Skojar bara. Jag tycker att det ska bli skitkul!!! även om jag såklart är lite nervös och hoppas på att vädret blir så dåligt så att jag slipper.

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du