Inlägg publicerade under kategorin Sardinien september - 2014

Av Ryggan - 29 september 2014 13:09

…är Liscia Ruia på Costa Smeralda. Grusvägen dit är av det gropigare slaget och parkeringen i närheten kostar skjortan (allt kostar skjortan på Costa Smeralda) men aaaaah, vilken strand.

Karins Italien

Av Ryggan - 16 september 2014 14:35

Ville bara avsluta med att säga att det var helt perfekt att åka till Sardinien i september. Det var varmt utan att vara för hett. Temperaturen låg runt 28-30 grader på dagarna och inte ens jag som är lite frusen av mig behövde mer än en tröja på kvällen då det svalnade av något.

Havet är fortfarande badvänligt efter en lång och varm sommar och för min del är det bara en fördel när det är något färre turister.

Bra att veta

• Kranvattnet går att dricka, men kan smaka lite annorlunda än man är van vid. Köpt vatten kostar ca 0,5 euro för 1,5 liter.
  • Frukosten för Italienarna är oftast bara en panini eller croissant med kaffe, vilket resulterar i att det är svårt att hitta restauranger som serverar tradiotionella frukostar. En kopp vanligt kaffe heter "Café Americano".
  • Två solstolar med parasoll kostar under högsäsong ca 15 euro, under lågsäsong 10 euro. Kan dock variera lite från ställe till ställe.
  • Taxi från flygplatsen in till Gamla Stan i Alghero kostade 25 Euro.
  • Flygbuss från flygplatsen in till Gamla Stan i Alghero kostade 1 Euro.
  • Tips, om man bor vid stränderna en bit från Gamla Stan Alghero, kan det vara en idée att hyra cyklar. De bästa restaurangerna finns nämligen i Gamla Stan och taxi kan vara jättedyrt.

Av Ryggan - 16 september 2014 14:30

Det här hade jag velat se!! Så synd att jag inte läste om det INNAN jag åkte till Sardinien...

Av Ryggan - 14 september 2014 00:02

Uppstigning vid 08 för att hinna packa ihop oss innan det var dags att lämna bilen. Vi hade tack och lov inte fått någon p-bot för den i mitt tycker mycket underliga parkeringen. Eftersom vi inte hade lust att fråga den lille pajasen om det var ok att lämna väskorna på hostellet och därmed be honom komma tillbaka för att släppa in oss senare under dagen, så släpade vi med oss väskorna ner till stranden. Vi hyrde varsin solstol och jobbade på att få lite bränna fram till dess det var dags att gå in mot stan igen och hitta något att äta. M beställde in en väldigt skräpig pizza.

Friska och krya dagen till ära tog vi bussen till flygplatsen. Istället för de 25 Euro som taxin kostade, så betalade vi nu bara 1 Euro var för att komma till flygplatsen.

Vi kom till flygplatsen väl tidigt och när vi väl gått genom säkerhetskontrollen så fanns det inte ens ett öppet café! Det blev en lång väntan till dess vi äntligen fick gå på planet.

Nu har vi har landat  i ett 12 grader varmt Sverige och sitter på flygbussen hem. Tror att det är fler än vi som är trötta efter flygningen och som skulle vilja sova den tid det tar att komma hem. Vi har dock en liten typ 23-årig fjortis ombord, som sitter och pratar högt och ljudligt i sin mobiltelefon så att alla i bussen får ta del av det hon vill berätta. Så underbart med alla dessa människor som inte kan visa andra hänsyn!!

Av Ryggan - 12 september 2014 23:15

Jag sjasade upp M klockan 08 och innan klockan var 09 hade vi hunnit att få i oss frukost (att hitta ett ställe som serverar frukost är en utmaning och att hitta god frukost har vi inte lyckats med ännu), och hitta stället där vi skulle hyra en bil. Vi fick en liten Toyota och susade ut från Alghero. Vi tog sikte på Sassari, där vi lyckades virra bort oss totalt. Jag tror att det var för att min kartläsare satt och sov. Det tog oss nästan en halvtimme att hitta ut ur stan och hamna rätt. Vår plan var att åka kustvägen upp till S Teresa Gallura för att därifrån åka till Costa Smeralda för att titta på alla lyxbåtar och lyxbutiker.  På kartan såg det inte så långt ut, men det var branta serpentinvägar upp och ner vilket gjorde att det tog stört lång tid att åka mellan de små byarna.

Plötsligt, efter en skarp kurva uppenbarade sig Castelsardo med sin jättelika borg på en klippa. Brutalt snyggt!! Vi stannade i Castelsardo för att äta lunch och tog en promenad upp till borgen och tittade på utsikten. Det var verkligen en supermysig liten stad!

Vid Costa Paradiso stannade vi för lite strandhäng och sol. Långa stränder med fin sand och dagen till ära väldigt höga vågor vilket gjorde att vi stannade på land.

Efter många krokar och kullar kom vi fram till Costa Smeralda och Porto Cervo som är själva huvudorten för rikingarna. När vi väl hittat en parkering var vårt första mission att hitta en toalett. För oss vanliga dödliga var det inte aktuellt att fråga om att få låna en toalett på en restaurang eller en bar utan vi var förpassade till ”the public toilet”. När vi väl hittat den så visade det sig att vi dödliga inte ens var värda riktiga toaletter utan fick nöja oss med hål i marken. Gulligt!

Vi vandrade runt i detta centrum av lyx och rikedom och det var som att vandra runt i en fantasivärld där vi definitivt INTE passade in! Så dags på dagen var det bara nyfikna vanliga turister där. Rikingarna hade inte kommit sig ut ännu, så de såg vi inte. Däremot kollade vi in några av deras enorma yachter och på ett av dessa monster hade de satt upp en skylt där det stod ”privat – no entering”. Humor på hög nivå!!  Som om någon av oss dödliga skulle råka gå fel…

Just ovanför Porto Cervo möttes vi av denna fantastiska utsikt.

Så var det dags att återvända till Alghero och vi tog oss till Olbia där går något som liknar en motorväg hela vägen till Alghero. Väldigt skönt att slippa åka upp och ner längs slingriga serpentinvägar. Väl tillbaka i Alghero skulle vi hitta en parkeringsplats, vilket inte var helt enkelt. När jag väl fick syn på en, så kom en annan och snodde den mitt framför mig eftersom jag inte var snabb och hänsynslös nog. Hittade en tillslut, uppe på en trottoar. Det stod massor med andra bilar där, så jag knölade in vår lilla bil där. Vi frågade en man som kom förbi om det var ok att stå där över natten. Han tittade på oss som om vi vore ufon. Det verkar som att det är ok att stå vart som helst där man hittar tillräckligt med plats för att rymma bilen.

Vi var hungriga och traskade in i Gamla Staden och åt middag. Vi promenerade runt en kort stund innan vi gick tillbaka till vårt hostel och tog kväll.

Av Ryggan - 11 september 2014 23:45

Min natt har inte varit fullt så god som M:s. Det har varit väldigt varmt och en hel del stök utifrån gatan. När klockan var 06 gav jag upp och plockade fram boken för att läsa. Jag lyckades uppenbarligen att somna om för när M i sömnen skällde ut någon, vaknade jag med bultande hjärta och efter det var det ingen idé att försöka somna om igen. Klockan 08:30 väckte jag M med ett nyp i tån och sa att det var dags att gå upp. Efter det tog det säkert BARA en timme till dess att vi var redo att lämna rummet. Vi gick in mot den Gamla Staden för att äta frukost och hittade slutligen ett ställe som var öppet. Det är verkligen ingen direkt kommers vare sig på morgonen eller på eftermiddagen och vi har inte riktigt lyckats fnula ut när det är tänkt att man ska äta. Vi beställde varsin kaffe och en toast med ost, vilket var det enda som presenterades som frukost. M ville frågade extra om pålägget för att undvika obehagliga överraskningar i form av kött, men nej då. Det skulle bara vara ost på toasten. In kom likt förbannat en toast med både ost och skinka. Då M gick tillbaka med den fick hon till svar att mackorna kommer färdiga och att de inte kan göra en med bara ost till henne.

Vi gick ner till hamnen för att boka en båttur till Grotto Nettuno. Konkurrensen börjar visst bli hård nu när det är förre turister för vi fick genast 5 euro rabatt plus att de lockade med att vi skulle få tillbaka pengarna för dagens resa om vi gör ännu en utflykt med dem i morgon. Båtresan kostade 25 euro för oss båda och det tog ca en timme att nå grottan som ligger längst Capo Caccia. Vill man inte åka båt kan man ta sig ut på udden med buss eller bil och sedan gå ner till grottan via några hundra trappsteg. Då får man både utsikt och grotta.

Dagen var ganska mulen och det blåste rejält vilket innebar att båten gungade duktigt och vi hann bli rejält nerstänkta innan vi var framme. Som tur var, så är det en varm grotta, så vi slapp att frysa.

Inträdet till grottan kostade 13 euro och då ingick en så kallad guidning. De föste in MASSOR av människor i grottan som via ett högtalarsystem kunde lyssna på en kille som stod någonstans i grottan och berättade saker på tre språk, där jag misstänker att engelskan var det språk han behärskade minst av alla, för det var inte mycket vi lyckades förstå. Den upptäcktes i alla fall på 1700-talet och de undervattensströmmar som tidigare fanns i grottan har nu helt torkat ut, vilket gör att stalaktiterna och stalagmiterna inte längre växer eftersom det inte längre tillförs någon fukt. Man får bara se en liten del av grottan och det var fullständigt magiskt!!  Vattnet var så klart att det var svårt att avgöra vad som var ovanför vatten och vad som var spegelbild. Som att vandra runt i en saga.

På vägen tillbaka till Alghero valde vi att sitta under tak för att slippa bli nerstänkta igen, och så snart vi nått hamn poppade vi in på en restaurang för lunch och en öl. Det var lite för mulet för att hänga på stranden så vi plockade med en öl hem för en lugn stund på balkongen. När vi duschat och piffat till oss gick vi ut på den långa betongpiren där vi satt och kollade in solnedgången över Alghero. Vi fick sällskap av en tämligen överförfriskad yngling som verkligen försökte att föra ett samtal med oss. Det var nog både alkohol och bristande engelskkunskaper som gjorde att han snart gav upp och önskade oss en trevlig kväll.

Vi gick snart vidare in mot Gamla Staden där vi satte oss för att äta middag på ett av de små torgen. Till detta beställdes en flaska mousserande vin. Vi promenerade runt i Gamla Staden, tittade på folk, åt glass och dansade på muren innan vi avslutade kvällen på en av restaurangerna uppe på muren med utsikt över havet.

Av Ryggan - 10 september 2014 21:39

Vi hängde på stranden fram till 17-tiden och hann med att bada, sova och få en ny kompis som hette Alma. Alma var två år, hade glittriga sandaler och ville att jag skulle rita sniglar, stjärnor och blommor. På vägen hem slank vi in på en super market för att köpa öl där jag diskret talade om för M  jag fått skavsår mellan låren av de blöta badkläderna. M upplyste mig om att bara för att jag är lomhörd (pga förkylning) så är inte alla på Sardinien det och att jag ska vara säker på att det ger utdelning innan jag skriker om att jag är fuktig mellan låren. M har snuskig fantasi!

Vi tog god tid på oss för att duscha, klä om och bara hänga innan vi gick ut på stan. Vi gick runt på de små gatorna i den gamla delen av Alghero och det är verkligen mysigt. Vi gick ner mot havet och promenerade längs strandpromenaden. Vi slog oss ner på enrestaurang och åt en pizza innan vi stillsamt återvände hem. Imorgon har jag tänkt att jag ska må lite bättre och att vi inte ska behöva ta kväll fullt så tidigt.

Av Ryggan - 10 september 2014 17:30

Vi gick ner till hamnen och in i gamla staden där vi satte oss på ett litet café och åt frukost. Det var skönt när inte solen låg på och gassade för fullt. Det såg lite magiskt ut att se bergen i dimma och muren som omringar staden gör att det verkligen är vackert! Det är en väldigt liten pittoresk stad med små gator och gränder och även om det är litet så finns det en hel del att titta på.

Vi strosade runt en stund men ganska snart började det bli för varmt och vi hämtade badkläder och gick längs stranden, förbi Lido - området med alla strandhotell, till stranden Maria Pinta som ligger ca 2 km utanför Alghero. Där hyrde vi solstolar med parasoll för 10 euro och M sprang iväg och köpte varsin öl, och även om jag får ligga i skuggan så känns det äntligen som att vi har semester!

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du