Inlägg publicerade under kategorin Tyskland, Luxemburg, Frankrike, Belgien -juli

Av Ryggan - 29 juli 2014 23:15

Så var en rätt så trist dag till ända. Vi har bara kört och kört och kört och kört...

I väntan på färjan mellan Putgarten och Rödby poppade vi in på Scandlines Border shop och handlade lite vin och öl.

Färjebiljetten kostade 92 Eruo, men det hade förmodligen blivit billigare om vi varit så smarta att vi köpt en tur/returbiljett istället. Vi var dock inte helt säkra på vilken väg vi skulle ta hem. Väl på båten passade vi på att äta för att sedan slippa stanna för intag av föda. '

Efter auto bahn i Tyskland kändes det som att det gick oändligt långsamt att köra genom Danmark och Sverige, men till sist kom vi ändå hem. Efter att ha packat ur bilen satte vi oss på altanen med en öl och pratade om resan. Den har varit så otroligt spännande och vi har sett så fantastiskt mycket!!

Det har helt enkelt varit en helt perfekt semester!!!

Skörden från Scandlines Border shop

Av Ryggan - 29 juli 2014 10:49

Morgonnyheterna berättade om nattens oväder. En 76-årig man har drunknat i sin källare under nattens oväder och det skickades in dykare för att hämta upp honom. Då kan man nästan föreställa sig hur mycket vatten det faktiskt varit! Under tiden som vi åt frukost for det förbi flera Räddningstjänstbilar med både sirener och blåljus.

Vid 10:15 var vi utcheckade och klara för att lämna Münster. Som vi förstått det ska det nu inte längre vara några problem med trafiken. Idag är det fint väder igen och inne i själva stadskärnan går det inte att se något av ovädret förutom några nedfallna grenar.

När vi satte GPS:en på hem, visade den att vi ska komma fram klockan 20:25 ikväll. Då räknar den inte in mat-, fika- och kisspauser. Den räknar heller inte med den tid det kommer att ta då vi ska handla vin och öl på en bordershop. Kan väl helt enkelt säga att vi har en lång dag med mycket körning framför oss.

Av Ryggan - 28 juli 2014 21:27

L läser tysk tidning på nätet.

Hårt väder träffade Münster på måndag eftermiddag. Det har inkommit 500 nödsamtal i området och det har deklarerats undantagstillstånd i Münster. Autobahn A40 är helt stillastående. En bilist har blivit svårt skadat av ett fallande träd. Alla 21 brandbilar i området är i bruk och man har bett om hjälp från angränsande län.

Av Ryggan - 28 juli 2014 20:56

Vi lämnade Mons först klockan 11 eftersom det dåliga vädret inte lockade så mycket. Vi begav oss mot Waterloo, som låg ca 4 mil bort på vägen mot Bryssel. Väl framme vid Waterloo hade det nästan helt slutat att regna. För nio pengar styck fick vi komma in till den 41 meter höga kullen med lejonstatyn och gå de 226 stegen upp för att beskåda fältet där ca 70 000 människor dog den 18 juni 1815. Vi fick även se två filmer som beskrev slaget och trots det så förstod vi inte helt varför Napoleon inte lyckades vinna.

Napoleon var, som alla andra män med storhetsvansinne, till en början optimistisk och förutspådde en seger innan lunch. Det slutade i tragedi och hans män slaktades. Själv lämnade han skeppet innan det sjönk. Efter nederlaget tvingades Napoleon abdikera och förvisades till ön St Helena. Innan han dog försökte han lägga skulden för nederlaget på sina generaler.

Nästa stopp gjorde vi i Bryssel, där vi lyckades parkera bilen mitt i centrum med bara en kort promenad ner till stora torget. Det var det mest praktfulla torg jag någonsin sett med guldiga och krusidulliga byggnader.

Som alla turister i Bryssel, letade vi upp Manneken Pis - den kissande pojken. Vi blev väldigt förvånade när det visade sig att den lilla pojken var iklädd vita byxor, vit tröja, en röd och vit poncho samt en sombrerohatt! Väldigt söt!

Typiskt Belgiskt; kissande pojkar, våfflor och smurfar.

Vi promenerade runt i den väldigt vackra stadskärnan med pampiga byggnader och parker och såg bland annat Bryssels Notre Dame och det kungliga slottet.

Innan vi lämnade Bryssel åkte vi förbi Europaparlamentet. Byggnaden var ståtlig men området det låg i var tämligen anspråkslöst och det låg väldigt centralt. Trodde det skulle vara mer som i Luxemburg, ligga lite utanför själva city omringat av stora byggnader i glas. Vi hade kunnat gå in för att se oss om, men vi valde att lämna Bryssel och börja vår resa hem.

Vi ställde in tant Garmin, vår GPS, på Hamburg för att komma ut ur Bryssel åt rätt håll och så bar det av. Vi tröskade på motorväg över till Holland och vidare där över till Tyskland, knappt en timme senare. Vid 18:30 kom regnet med full kraft och jag tyckte inte att det kändes speciellt tryggt att befinna sig på Autobahn med mycket trafik och fri hastighet. Även om vi anpassade vår hastighet efter vädret så finns det kanske andra dårar som inte gör det. Vi svängde dock snart av A3 mot A43 och all trafik försvann, liksom regnet. Vi bestämde oss för att göra stopp i Munster, vilket var ett gott val eftersom regnet kom tillbaka med blixtar och dunder runt 19:20. Det var knappt att vi kunde urskilja bilarna framför oss. 1,6 km innan vi skulle svänga av kloggade vägen igen helt. Det visade sig vara typ 300 rödljus som stannade upp trafiken så totalt att det tog oss 45 min att komma fram till hotellet som bara var några få kilometer bort. Det rådde något av en katastrofstämning i foajén med massor av människor som inte ville gå ut i åskovädret. Brandbilar och ambulanser for förbi med sirener och blåljus och vägarna var översvämmade. Det är riktigt länge sedan jag varit med om ett liknande åskoväder!

Rummet vi bokade för 852 kronor via hotels.com bara minuter innan vi kom fram visade sig vara en svit på ett Mercure hotell som visade sig vara ett SPA-hotell. Nu har vi inte sett själva relaxen, så det kanske inte är mer än en liten bubbelpool, men det är hur som helst ett väldigt fint hotell!

Av Ryggan - 28 juli 2014 10:32

Första dagen med dåligt väder. Det hällregnar verkligen och utomhusaktiviteter lockar inte. Men vi ska ändå ta och bege oss ut och ta oss upp mot Bryssel. Vi ska även ta reda på varför Napoleon inte kunde ta sig upp för kullen i Waterloo.

Utsikten från vårt hotell i Mons.

Av Ryggan - 27 juli 2014 23:45

Vi var bara i Mons för att äta middag och för att sova. Vi gick således direkt upp till stora torget där vi satte oss och beställde in goda belgiska öl till maten.

Vi bjöds på underhållning till middagen i form av salsa på torget av en dansklass av något slag. Det var helt enkelt folk som kunde dansa salsa som gick runt och bjöd upp dem som kanske inte kunde dansa salsa. Den bästa underhållningen bjöd dock den tiggande uteliggaren på.Han var kanske något mer än salongsberusad och vinglade fram och tillbaka på torget med sin lilla kopp. Så snart han fick en peng så bugade han djupt. Det sköna med denna kille var att han uppenbarligen älskade salsatakten för han dansade lika mycket som dem som var uppe på själva dansbanan. Kanske var inte stegen helt korrekta, men det var sannerligen känsla i dem!!

Nu är dagen slut!

Av Ryggan - 27 juli 2014 19:15

Superb hemsida för att planera sin tripp på Västfronten samt för att lära sig om skyttegravskriget i Somme.

Dagens äventyr startade i den lilla orten Albert med ett besök i Somme museum där vi skulle lära oss om skyttegravskriget.

Museet är inhyst i en 250 meter lång tunnel under jord som användes under första världskriget, och rekonstruerar realistiska scener ur livet för soldater på Somme slagfält. Avslutningsvis fick vi gå igenom en "trång och mörk" skyttegrav där det blixtrade, bombades och sköts hej vilt.

De har hittat så sjukt mycket skräp efter alla soldater som levde nere i skyttegravarna att de till och med säljer prylar från kriget i souvenirshopen.

www.somme-trench-museum.eu

Ett bra litet museum!!

Thiepval Memorial to the Missing står på ett av slagfälten och är ett gigantiskt minnesmonument över de britter, ca 20 000 bara den första dagen, som dog. Detta monument har namnen på 72 194 officerar och soldater som aldrig hittades, och därmed inte fick en egen grav, inristade på de vita blocken.

Newfoundland Memorial Park - Besökscentret är en del av Newfoundland Memorial Park nära Beaumont Hamel. Förutom ett museum som täcker historien om det kungliga Newfoundlandregimentet från när det bildades 1914 till slutet av första världskriget, så kan man här vandra runt bland väl synliga skyttegravar. Här ser man verligen hur nära varandra fronterna var.

Skyttegravar vid fronten samt "The Danger Tree", det enda träd som ännu stod kvar när slaget väl var över i november 1916.

I början av 1990 upptäcktes en skyttegrav på baksidan av huset på nummer 10 Rue Delattre, numera känt som "Ocean Villas" guest-house, museum och tesalonger Auchonvillers. Det är minsann inte alla som har en egen skyttegrav från WWI i sin trädgård.

www.avrilwilliams.eu

Lochnagar Crater i La Boisselle - Lochnagarkraterna är den största kratern från WW1 i Frankrike. Den sprängdes av den brittiska arméns 179:e tunnelkompani som grävt sig in under en tysk frontpostering. Minan exploderade två minuter innan 07:30 som var startskottet för den brittiska offensiven mot tyska linjer på morgonen den 1 juli 1916.

Trots den framgångsrika sprängningen och den skada som den tyska posteringen led, så lyckades de tyska försvararna inta position för att skjuta på de framryckande brittiska soldaterna. Inom en halvtimme var flera hundra av dem redan döda eller skadade.

Kratern är 100 meter i diameter och 30 meter djup. L står och vinkar i vit t-shirt på andra sidan.

1978 köpte en skotte vid namn Richard Dunning kraterna och han håller sedan dess en cermoni vid kraterna klockan 07:30 den 1 juli varje år.

Här ligger en stackare som dog vid attacken den 1 juli 1916 men som hittades först 1988.

Det är svårt att föreställa sig hur det var när man ser dessa vackra omgivningar.

Frontlinjen i La Boisselle

Ännu en dag fullproppad med intryck och känslor. Jag önskar att jag hade varit mer påläst och orienterad innan vi kom hit för att få ut ännu mer av turen. Allra helst skulle jag vilja hänga kvar här i några dagar till och verkligen grotta ner mig, för det är verkligen spännande!!

Bra dokumentär från BBC för den som vill lära sig mer om tunnelkriget i Somme:

"The Somme Secret Tunnel Wars"

Vi smälte alla intryck medan vi började åka hemåt med sikte på Belgien.

Belgien nästa...

Vi hamnade i den lilla staden Mons där vårt Best Western hotell kostade 78 Euro.

Av Ryggan - 27 juli 2014 10:15

Även om dagen var vigd åt Tunnelkriget i Somme, tyckte vi att vi borde se oss om något i Amiens innan vi åkte vidare. Sagt och gjort. Efter frukost knallade vi ut och gjorde Amiens.

Det mest iögonfallande vi såg var Amiens Notre Damekatedral som grundades 1220 och är den största gotiska katedralen i Frankrike. Jag tyckte inte att den såg liga maffig ut som Paris Notre Dame, men siffrorna säger att mittskeppet på denna har en invändig höjd på 42,3 meter medan Notre Dame i Paris bara har 34 meter.

Amiens egna Turning Torso

Amiens har säkert massor att bjuda på men vi var ivriga att komma iväg för att lära oss om skyttegravskriget i Somme och för att få se och uppleva slagfältet.

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du