Av Ryggan - 8 september 2013 19:18

Prenumerera GRATIS på Jorden Runts Nyhetsbrev
Jorden Runts Nyhetsbrev bjuder på unika resenyheter, tips och läsartips.

Gå in på www.jordenrunt.nu och fyll i din mailadress.

Nästa Nyhetsbrevet – Nr 28 – Fredag den 13 september 2013

Av Ryggan - 8 september 2013 18:46

Den nyligen lanserade mobil-appen Anywake;
en finurlig och rolig väckarklocka för oss som älskar att resa.

Precis som vanligt ställer du tiden du vill vakna, men i stället för ett jobbigt alarm så vaknar du upp till ljudet av en stad någonstans i världen. Du har sedan en minut på dig att gissa var du befinner dig. Lite av en julklappsöverraskning varje morgon, samtidigt som Anywake kräver att din hjärna börjar arbeta direkt och på så vis släppa taget om sömnen.

Det ska sägas att det Lufthansa som ligger bakom detta. Ovanligt innovativ marknadsföring; gissar du rätt får du en rabattkod på en flygresa till just detta resmål.

Läs mer här: www.anywake.com

Av Ryggan - 5 september 2013 13:02

Vid dagens besök hos frisören läste jag en artikel om Lissabon i Amelias augustinummer. Läs artikeln nedan:

Billig shopping, prisvärda restauranger och världens bästa vandrarhem - Lissabon är en av Europas best budgetvänliga huvudstäder just nu!

Att bo på vandrarhem behöver inte längre vara synonymt med våningssängar och bakfulla backpackers. Idag finns en rad moderna vandrarhem runtom i Europa som lockar med snygg, orginell och smart inredning. De flesta erbjuder dessutom lyxigare enkel- och dubbelrum - till betydligt bättre priser än många budgethotell.

Tydligast märks denna utveckling i Lissabon. Det portugisiska huvudstaden är världens bästa resmål för den som vill bo snyggt med liten budget. Vid den senaste Hoscarsgalan, vandrarhemsbranchens motsvarighet till Oscar, tog Lissabon storslam.

Ett av de prisade vandrarhemmen är Travellers House, ett citychict boende på en av Lissabons bästa shoppinggator. I receptionen erbjuds gratis lånepaddor och guidade turer med olika teman. Till frukost serveras äggröra och toast á la minute.

Det är inte bara billigt att bo i Lissabon. Enligt Forex senaste storstadsindex är det en av Europas billigaste storstäder just nu, efter Budapest, Riga och Tallin. Här får man betydligt mer för pengarna än i exempelvis Rom, Paris eller Bryssel.

Det gör det förstås roligare att både shoppa och gå ut och äta. I Lissabon kan man unna sig lyxiga restaurangbesök utan att det behöver kosta skjorta.

Bra helgtips!

Hostel & Hotell

• Living Lounge Hostel
    Designvandrarhem med rum inredda av olika konstnärer. Toalett och dusch i korridoren. Svårslaget läge, mitt emellan shoppingkvarteren Chiado och Baxia. Det är dock ganska lyhört, så glöm inte öronpropparna!
    Dubbelrum från ca 260 kronor/person inklusive frukost.
    www.livingloungehostel.com

• Travellers House
    Chict vandrarhem som har utsetts till världens bästa vandrarhem flera år i rad. Toppenläge, på shoppinggatan Rua Augusta.
    Dubbelrum från ca 250 kronor/person inklusive frukost.
    www.travellershouse.com

• The Independenente
    Nyöppnat vandrarhem/budgethotell i Bairro Alto. Här finns 13 stora, ljusa rum med våningssängar, men också fyra sviter med hotellstandard. I bottenvåningen ligger budgetrestaurangen The Decadente.
    Svit ca 900 kronor inklusuve frukost.
    www.theindependente.pt

• International Design Hotel
    Fyrstjärningt hotell med svårslaget läge. Rummen finns i olika storlekar - från cocoon till XL - och fyra olika teman: Urban, Zen, Pop och Tribe.
    Dubbelrum från ca 1100 kronor inklusive stor frukostbuffé.
    www.idesignhotel.com

"Spårvagn är ett billigare alternativ till turistbussarna"

Se & Göra

• Mude
    Mude, Lissabons mode- och designmuseum, är ett måste för alla modeintresserade.
    Fri entré.
    Stängt måndagar.
    Adress: Rua Augusta 24
    www.mude.pt

• Spårvagn 28
    Lissabon är en promenadvänlig stad men när man är trött i benen rekomenderas en tur med spårvagn 28, ett billigare och mer genuint alternativ till turistbussarna.

• Belém
    Ta spårvagn 15 till stadeselen Belém i stadens utkanter. Här väntar en världsarvslistad katedral och ett av stadens populäraste konditorier, Antiga Confeitaria de Belém. Deras Pastel de Nata, ett frasigt bakverk med äggkräm, får både lokalbefolkningen och turister att vallfärda.
    www.pasteisdebelem.pt

• Cascais
    En dryg halvtimme utanför Lissabon ligger badorten Cascais. Gör en dagsutflykt hit när du längtar efter en dag på stranden. Grannstaden Estoril brukar kallas Portugals Monte Carlo.

Snabbfakta:

Ta dig hit:Tap flyger direkt från Stockholm eller Köpenhamn till Lissabon från ca 2200 kronor t/r. Ving och Airtours har paketresor till Lissabon, prisexempel 3203 kronor med två hotellnätter. Solresor har charter till Estorilkusten.

Bästa tid att resa hit är april - oktober med undantag för mitten av juli - augusti.

Av Ryggan - 2 september 2013 13:51

Charterbolaget Apollo introducerar resor till Albanien sommaren 2014.

Albanien har länge varit det enda Balkanlandet utan charter från Sverige, men nästa sommar blir det ändring på det. Apollo startar resor till badorten Saranda med flyg till grekiska Korfu mindre än en timmes båtresa bort.

-Albanien är ett nytt spännande land med fantastiska möjligheter till sol, bad och upplevelser, säger Apollos VD Nina Hornewall.

Stora förändringar

Landet som levde under en sluten kommunistdiktatur från andra världskriget fram till 1992 har genomgått stora förändringar de senaste decennierna, bland annat inom turistindustrin.

-Det har varit en explosion i att bygga hotell. De håller en bra standard. Det är rent och fint och fantastsiskt billigt, menar Nina Hornewall.

Greklandsexperten Apollo har också några grekiska nyheter till sommaren 2014:

* Sivota: By med sju badvikar på grekiska fastlandet nära Korfu. En plats för stilla liv och cykel- eller båtutflykter.

* Mykonos: Lyxig partyö med särskild dragningskraft hos gaypubliken, men där finns också lugn och ro i de mindre byarna.

* Kalamata: Staden Kalamata präglas av grekiskt vardagsliv medan lyxresorten Costa Navarino erbjuder golf och träningsmöjligheter.

Av Ryggan - 30 augusti 2013 16:15

Dagens fråga. Vad är det för fel på SJ?

En enkel biljett mellan Lund och Linköping gick loss på 816 kronor!!

En dag i Lund är tillända. Förutom en föreläsningssal på universitetet kan jag knappast påstå att jag lärt känna staden, men jag har lärt mig vägen från Centralstationen till universitetet. Nästa gång kanske vyerna kommer att vidgas något.

De har i alla fall fina lila tåg i Skåne :)

Av Ryggan - 9 augusti 2013 21:15

Så var sista dagen kommen och med den en enda lång väntan. Även om vi inte blev upphämtade förrän kl 19 på kvällen så kändes det som att det inte var någon idé att hitta på något. Vår första tanke var att checka ut senare för att få möjlighet att duscha och byta om innan vi åkte mot flygplatsen, men att betala 40 euros för en dusch kändes lite väl dyrt.

Det blev en dag med poolhäng och lite shopping efter att vi checkat ut. Jag tog även en promenad runt om i bukten och slank in på grannhotellet där det bara verkade bo ryssar. Det var väldigt mycket lyxigare än vårt hotell men det låg inte lika fint. Där fanns bland annat ett inomhus SPA och jag smög mig in för att se om det fanns duschar i något omklädningsrum som vi kunde låna. Duschar hittade jag, men stanken av gammal toalett gjorde inte att det kändes speciellt lockande. Ryssarnas dåliga toalettetikett igen...

Fina blommor hade de i allafall på rysshotellet.

När jag kom ut på piren till den lilla kyrkan fick jag bevittna en katolsk präst som välsignade tre barn (det är i allafall det jag tror att han gjorde). Han gick omkring och sjöng, viftade med rökelse och duttade och stänkte vatten på de små liven.

Vårt hotell sett från piren.

Klockan 19 kom bussen som tog oss till flygplatsen.

Jag frågade en reseledare om det fanns möjlighet att byta flyg och åka till Norrköping istället. Hon frågade hur många det gällde och jag svarade att det bara var för mig, en person. "Nej tvärr, det är fullt". Så varför ens fråga hur många det gällde? Hon sa att jag kunde vänta och se om det var någon som inte dök upp och på så vis få en plats, men då riskerade jag att missa flyget till Göteborg. Alltså checkade jag snällt in på planet mot Götet, men insåg sen att jag lätt hade hunnit att först kolla om det blev någon ledig plats till Norrköping, vilket det mest troligt blev. Det var fyra namn som ropades upp om och om igen och de fortsatte att ropa på dem fram till avgång. Mest troligt dök de inte upp. Om de valt att stanna och jobba på Cypern eller om de låg avsmullna i Aiya Napa förtäljer inte historien.

Vi gick runt på flygplatsen och handlade godis för våra sista Eurosar och försökte ha ihjäl tiden så gott det gick. Efter lång väntan fick vi så äntligen gå ombord och börja resan hem.

Av Ryggan - 8 augusti 2013 22:08

Ingen långfrukost idag eftersom vi skulle ut på ett första dyk redan klockan 09. M fick igår tillåtelse att följa med och göra grottdyket (hon som sa att hon bara ville göra ett dyk var nu på väg att göra sitt tredje), men hon fick inte följa med in i första grottan. Förutom M och jag hade vi med en liten pojke på 13 år från Huddinge och vi for till Back Caves i Cape Grecco. Det var lite av ett äventyr att ta sig ner till vattnet eftersom det innefattade viss bergsklättring. Med typ 25 kg på ryggen blir det lite otympligt. Väl i vattnet simmade vi genom tre grottor, simmade över och genom kalla strömmar som svalkade på riktigt!! och såg de vanliga små fiskarna. Inget anmärkningsvärt.

Dyk numero 2 gjordes i Cyklopes Cave. Vi åkte ner i ett av de lite mer flådiga bostadskvaretren och hamnade på en mer eller mindre obefintlig sandväg med stora hålor i, och voula! så kom vi till en undanskymd vik. M och lillkillen snorklade medan jag gick ner till 17,5 meter. Såg inga sköldpaddor, bläckfiskar eller något annat utöver det vanliga, men för tillfället är det tillräckligt att bara vara under ytan. Det är så stort där nere och vi dök längs en brant bergvägg. Det är magiskt!

Väl tillbaka på dykcentret fick vi frågan om vi kunde hjälpa lillkillen med översättningen av testet han skulle göra för att få sitt Advaced certifikat. Vi satt med honom i en timme och insåg att vi hade kunnat klara teoridelen utan att ens ha läst böckerna.

Tillbaka till hotellet för en väl förtjänt lunch på balkongen och sen blev det poolhäng resten av dagen.

Vid 17-tiden gick M och köpte oss varsin öl. Vid 18-tiden simmade jag och köpte öl :)
Fördelen med 2-eurosar är att de inte tar så stor plats i handen när man bara behöver 3 stycken och att de tål vatten.

Nästa anhalt blev balkongen. Där satt vi och tog det roligt innan vi gick ut för en sista kväll i vår lilla by. Igår fanns här ingen bankomat. Nu har de installerat en. Vi vet inte om det finns pengar i den ännu, men lilla Pernera har nu blivit komplett!

Den lokala ölen KEO tillsammans med några parti Backgammon i väntan på kvällens underhållning.

Av Ryggan - 7 augusti 2013 19:55

Frukost på balkongen i vanlig ordning och sen poolen. Eventuellt lite svalare idag, men knappast så mycket att det fungerar att göra något annat än att ligga i blöt. Klockan 13 återvände vi till rummet och fixade en god lunch innan vi gick till dykcentret för dagens dyk.

Vi fick dyka tillsammans idag igen, i bukten Da Costa strax utanför Protaras. Vi blev lovade att vi skulle få se sjöhästar redan innan vi klev i, och med lite tur även sköldpaddor. Förutom massor med småfisk, lite större färgglada fiskar och några ännu större fiskar samt en hög med ankare som låg utslängda lite här och var, fick vi se två sjöhästar. De bara hängde där och brydde sig inte det minsta om att vi låg på mage alldeles intill och tittade på dem. Förmodligen är de olidligt trötta på alla dykare som stirrar på dem dagarna i ända. Vi skrämde även upp några väl kamouflerade plattfiskar som verkligen inte syntes innan de började sprattla. Idag var vi nere på 10,1 meters djup. Mer än så får inte M gå utan cert. Efter 35 minuter var det tyvärr dags att gå upp till ytan igen.

Katterna på Cypern är små och otroligt söta.

Tillbaka till hotellet för en dusch och det obligatoriska glaset med kallt vin. Sen promenerade vi längs strandpromenaden till Protaras för att ta ut pengar (det enda dåliga med vår by är att det inte finns någon bankomat där). Vi passade på att äta middag i Protaras och det satt en liten tjej på restaurangen och kollade på Allsång på Skansen via webben. Undrars vem idolen är :)

Restaurangen lockade med en gratis drink efter middagen men varken maten eller drinken var dock något att hurra för.

Dags att knata tillbaka till Pernera så att vi inte missar kvällens underhållning :)

Denna blogg kommer att handla om resor i olika former, men framför allt om billiga resor som ger möjlighet till lite vardagsflykt, samt de små utflykterna hemmavid.
Jag skulle vilja att det blir ett levande reseforum, så lägg gärna till information om du